دوربین تشخیص حرکت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دوربین تشخیص حرکت

تا به حال  اسم دوربین های تشخیص حرکت به گوشتان خورده؟ دوربین های تشخیص حرکت (motion detection) چه ویژگی هایی دارند که دوربین های دیگر آن را ندارند؟ کاربرد این دوربین ها چیست و چگونه کار می کنند؟ در ادامه به بررسی این دوربین ها می پردازیم.

دوربین تشخیص حرکت (motion detection) چیست؟

دوربین تشخیص حرکت، نوعی دوربین نظارتی است که تنها وقتی اقدام به ثبت تصاویر می کند که حرکتی را در تصویر تشخیص دهد. قبلا هم در مورد دوربین های نظارتی مانند دوربین تشخیص چهره و پلاک خوان صحبت کرده ایم. دو نوع دوربین تشخیص حرکت وجود دارد: دوربین مبتنی بر تشخیص نرم افزاری و تشخیص مادون قرمز

در روش مبتنی بر امواج مادون قرمز از دوربین هایی استفاده می شود که بتواند گرمای بدن را تشخیص دهد. بنابراین وقتی انسانی از مقابل دوربین حرکت می کند به علت اینکه بدنش دارای حرارت است، سطح انرژی مادون قرمز محیط تغییر می کند و هشدارهای لازم ارسال می گردد و دوربین نیز شروع به ثبت ویدئو می کند.

دوربین حرارتی

در روش مبتنی بر نرم افزار پیکسل ها فریم به فریم با هم مقایسه می شوند. بنابراین اگر حرکتی در تصویر اتفاق بیافتد، پیکسل ها در دو فریم متوالی با هم فرق خواهند کرد و حاکی از وجود حرکتی در تصویر خواهند بود. بنابراین دوربین با اطلاع یافتن از چنین تغییری، شروع به ضبط تصویر می کند.

نرم افزار تشخیص حرکت

برای چه منظوری از دوربین تشخیص حرکت استفاده می شود؟

صرفه جویی در زمان

دیگر نیازی نیست که دائما و بدون وقفه دوربین ها را نظارت کنید تا وجود حرکت در صحنه را شناسایی کنید. دوربین ها به صورت خودکار کار نظارت را انجام می دهند و در صورت تشخیص حرکت، هشدارهای لازم را ارسال می کنند. در نتیجه افراد می توانند وقت خود را صرف کارهایی دیگر کنند.

صرفه جویی در فضای ذخیره سازی

در حالت عادی تمام تصاویر و ویدئوها توسط دوربین ضبط می شود اما اگر از دوربین های تشخیص حرکت استفاده شود فقط لحظاتی که در آن حرکتی مشاهده می شود، ضبط می گردد. در نتیجه نیازی به ذخیره سازی تمام زمان هایی فیلم برداری وجود ندارد. بنابراین میزان حجم داده های ذخیره شده کاهش می یابد.

قابل اطمینان تر

وقتی که نیروی انسانی مجبور باشد تمام ساعت شبانه روز دوربین ها را نظارت کند تا حرکتی در آن ها بیابد، مسلما به علت فشار کار و خستگی ممکن است خطایی در تشخیص او رخ بدهد و نتواند حرکات را به درستی در تمام زمان ها پیدا کند. اما یک نرم افزار هیچ گاه خسته نمی شود. اگر دقت کافی داشته باشد، دقتش در تمامی لحظه ها یکی است و تغییر نمی کند.

دوربین motion detection

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *