اپلیکیشن های ویرایش عکس چگونه از فناوری تشخیص چهره استفاده می کنند؟

برنامه های ویرایش عکس با استفاده از تشخیص چهره چگونه کار می کند؟

ویژگی ها و ابزارهای خاص می توانند در برنامه های مختلف ویرایش عکس، از برنامه های ساده موبایل گرفته تا نرم افزارهای حرفه ای مورد استفاده در کامپیوترهای رومیزی، متفاوت باشند. علاوه بر این، پیشرفت های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین منجر به ادغام ابزارهای ویرایش خودکار و فیلترهای هوشمند در برخی برنامه ها شده است که فرآیند ویرایش را برای کاربران در دسترس تر و کارآمدتر می کند. ابزارهایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند می توانند قسمت های مختلف تصویر را تشخیص دهند. ابزارهایی که توانایی تشخیص چهره را دارند، قسمت های مختلف چهره مانند بینی، چشم و ابروها را تشخیص داده و تغییرات را به صورت خودکار در روی این قسمت ها اعمال می کنند. در ادامه ابتدا با اپلیکیشن های ویرایش عکس، فناوری تشخیص چهره و سپس با چگونگی کارکرد اپلیکیشن ویرایش عکس مبتنی بر تشخیص چهره بیشتر آشنا می شویم.

اپلیکیشن های ویرایش عکس چگونه کار می کنند؟

اپلیکیشن ویرایش عکس

برنامه های ویرایش عکس با استفاده از ترکیبی از الگوریتم ها و ابزارها برای اصلاح و بهبود تصاویر دیجیتال کار می کنند. در ادامه می توانید خلاصه ای از نحوه عملکرد این اپلیکیشن ها را مشاهده کنید:

وارد کردن تصویر

کاربران تصاویر دیجیتال خود را از روش های مختلفی وارد برنامه می کنند. می توان تصویر مورد نظر را از گوشی خود وارد نرم افزار کرد و یا از دوربین گوشی برای این کار استفاده استفاده نمود و تصویری را ایجاد و وارد نرم افزار کرد.

آماده سازی تصاویر

 وقتی که تصویر وارد اپلیکیشن شد، برنامه با استفاده از الگوریتم های مختلف آن را برای ویرایش آماده می کند. اصلاح رنگ، کاهش نویز، فشرده سازی و موارد دیگر همگی می توانند از مراحل آماده سازی تصویر باشند.

رابط کاربری

کاربر با استفاده از رابط کاربری می تواند با برنامه تعامل داشته باشد. مجموعه ای از ابزارها، منوها و گزینه های مختلف برای اعمال تغییرات مختلف وجود دارد.  کراپ، چرخش، تغییر اندازه ی عکس همگی توسط رابط کاربری امکان پذیر هستند.

ابزارهای ویرایش عکس اولیه

کاربران می توانند با ابزارهایی برای کنترل روشنایی، اشباع، کنتراست و اشباع رنگ تنظیمات اولیه ای روی تصاویر خود ایجاد نمایند. این ابزارها مقدار پیکسل را در تصویر تغییر می دهند.

فیلترها و افکت ها

برنامه های ویرایش عکس اصولا شامل تعداد زیادی افکت و فیلتر برای اعمال بر روی تصاویر هستند. این فیلترها می توانند با تنظیم رنگ ها، اضافه کردن بافت ها، یا اعمال افکت های هنری، ظاهر و حس کلی عکس را تغییر دهند.

روتوش و اصلاحات

برنامه های ویرایش عکس پیشرفته شامل ابزارهایی برای روتوش و اصلاح قسمت های خاصی از تصویر هستند. این کار می تواند شامل از بین بردن لکه ها، صاف کردن پوست، یا رفع نواقص از طریق تکنیک هایی مانند کلون کردن (cloning) یا التیام (healing) باشد.

لایه ها و ماسک ها

برخی از برنامه های ویرایش عکس مانند فتوشاپ ویژگی های پیشرفته ای مانند لایه ها و ماسک ها را ارائه می دهند. لایه ها به کاربران اجازه می دهند تا به طور مستقل بر روی عناصر مختلف تصویر کار کنند، در حالی که ماسک ها تنظیمات انتخابی را بر روی قسمت های خاصی از عکس ممکن می سازند.

ذخیره و اکسپورت

پس از اتمام فرآیند ویرایش، کاربران می توانند تصویر ویرایش شده خود را ذخیره کنند. اپلیکیشن های ویرایش عکس معمولا از فرمت های مختلف فایل پشتیبانی می کنند و کاربران می توانند کیفیت و رزولوشن خروجی نهایی را انتخاب کنند.

اشتراک گذاری

بسیاری از برنامه های ویرایش عکس دارای ویژگی های اشتراک گذاری هستند که به کاربران اجازه می دهد مستقیما تصاویر ویرایش شده خود را در شبکه های اجتماعی آپلود کنند یا آن ها را از طریق برنامه های پیام رسان به اشتراک گذارند.

فناوری تشخیص چهره چیست و چگونه کار می کند؟

فناوری تشخیص چهره چگونه کار می کند؟

تشخیص چهره فناوری مبتنی بر بینایی ماشین است که توانایی تشخیص چهره ی افراد در تصاویر و فایل های ویدئویی را دارد. از فناوری تشخیص چهره در امنیت، بیومتریک، سرگرمی و شبکه های اجتماعی استفاده های مختلفی می شود.

فناوری تشخیص چهره از یادگیری ماشین و شبکه های عصبی مصنوعی استفاده می کند و نقش مهمی در ردیابی چهره، شناسایی چهره و تحلیل چهره دارد. در تحلیل چهره، از تشخیص چهره برای مشخص کردن قسمتی از چهره که برای هدف ما مهم است، استفاده می شود. برای مثال برای تشخیص سن، جنسیت و حالات احساسی از تشخیص چهره استفاده می شود تا مشخص شود کدام قسمت ها برای این اهداف مهم هستند و باید تشخیص داده شوند. در سیستم های شناسایی چهره باید تصویری از قبل در سیستم موجود باشد تا هویت او مشخص گردد.

سیستم شناسایی چهره چگونه کار می کند؟

سیستم شناسایی چهره با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و پردازش تصویر برای یافتن تصویر چهره ی افراد در تصویر و تمایز آن از اشیای دیگر مانند ساختمان، منظره ها، قسمت های دیگر بدن و اشیای دیگر استفاده می شود. قبل از شروع تشخیص چهره پیش پردازشی روی تصاویر انجام می شود تا کیفیت بهبود پیدا کند و تصاویری که برای پردازش مناسب نیستند حذف گردند.

الگوریتم های تشخیص چهره عموما با یافتن چشم ها در تصویر شروع به کار می کند. سپس قسمت های دیگر مانند ابروها، دهان، بینی، سوراخ بینی و عنبیه را پیدا می کند. با تمامی این جستجوها نتیجه می گیرد که آیا چهره ای در تصویر پیدا کرده است یا خیر.

به منظور افزایش دقت تشخیص چهره، الگوریتم آن باید با هزاران تصویر آموزش ببیند. با آموزش دوباره و دوباره ی الگوریتم، دائم بهبود می یابد.

اپلیکیشن های ویرایش عکس چگونه با استفاده از تشخیص چهره کار می کنند؟

اپلیکشن های ویرایش عکس که از فناوری تشخیص چهره نیز استفاده می کنند، علاوه بر قابلیت های اپلیکشن های ساده، دارای قابلیت های پیشرفته تری مانند تشخیص محل چهره و اجزای آن در تصویر هستند. در ادامه با مراحل کار این برنامه ها آشنا می شویم:

تشخیص چهره

اولین گام تشخیص و یافتن موقعیت چهره در تصویر است. با استفاده از ویژگی های چهره وجود چهره در تصویر تشخیص داده می شود.

تشخیص نقاط خاص چهره

بعد از تشخیص چهره در تصویر، نقاط خاصی از چهره مانند گوشه های چشم، نوک بینی و گوشه های دهان در چهره شناسایی می شوند. یافتن این نقاط به مشخص کردن شکل و هندسه ی چهره کمک می کند.

تحلیل نقاط خاص

بعد از تشخیص این نقاط، فاصله ی بین آن ها، زاویه ها و نسبت ها محاسبه می شود.  این مقادیر برای تغییر حالات چهره، تغییر ویژگی ها و به کار بردن فیلترها ضروری است.

تشخیص حالت احساسی چهره

برخی از برنامه های ویرایش عکس حالت های مختلف چهره را نیز تشخیص می دهند تا از آن برای ویرایش حالت احساسی آن مورد استفاده قرار بگیرد.

ویرایش ابزار و فیلترها

هنگامی که ویژگی های مختلف چهره و اجزای آن تحلیل شد، طیف وسیعی از ابزارها و فیلترها در دسترس خواهد بود که با اعمال آن ها بر روی تصویر می توان، تصویر را ویرایش کرد. به طور مثال تغییر اندازه ی چشم ها، بینی، لب ها، تغییر رنگ مو، صاف کردن پوست صورت و افزایش آرایش چهره تغییراتی هستند که می توان انجام داد.

الگوریتم های یادگیری ماشین

برخی از برنامه های ویرایش تصویر، از الگوریتم های یادگیری ماشین برای بهبود قابلیت های تشخیص چهره ی خود استفاده می کنند. این الگوریتم ها دائما در حال یادگیری هستند و با هر ویرایش تصویر بهبود و ارتقا پیدا می کنند و درستی آن ها بهبود می یابد.

ویرایش بلادرنگ

در برخی از موارد با هر تغییری که در چهره ایجاد می شود، کاربران تغییرات را همزمان با هر تغییر یا اعمال فیلتر مشاهده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *