کنترل تردد با استفاده از RFID چگونه کار می کند؟

RFID در کنترل دسترسی

کنترل تردد با استفاده از RFID مدت هاست که رواج دارد. کنترل دسترسی به صورت سنتی با استفاده از نیروی انسانی انجام می شود. به این صورت که فرد انسانی باید در مکان مورد نظر حضور داشته باشد و با بررسی کارت شناسایی افراد اقدام اجازه ی ورود و خروج را می دهد. در مورد خودروها نیز همین امر صادق است. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های متعددی به این منظور توسعه پیدا کرده اند و نیاز به نیروی انسانی برای کنترل عبور و مرور را کاهش داده اند. یکی از این روش ها که در ادامه بررسی خواهیم استفاده از فناوری RFID است که با اتصال یک تگ به وسیله مورد نظر می توان کار ردیابی و شناسایی را انجام داد.

علاوه بر کنترل دسترسی مبتنی بر RFID، روش های دیگری نیز وجود دارند که از هوش مصنوعی استفاده می کنند. شرکت هوش داده مهتاب نرم افزار پلاک خوان خودنگار، نرم افزار تشخیص چهره رخ نگار، دستگاه کنترل تردد و همچنین سرویس آنلاین احراز هویت با چهره و سرویس پلاک خوان خود را به منظور کنترل دسترسی افراد و خودروها توسعه داده است.

 

RFID چیست و چگونه کار می کند؟

RFID مخفف عبارت Radio Frequency Identification و به معنای شناسایی از طریق امواج رادیویی است. در واقع در این فناوری از امواج مغناطیسی برای ردیابی و کنترل اشیا مختلف استفاده می شود. به منظور شناسایی و ردیابی اشیا یک تگ به همراه میکروچیپ در شی مورد نظر قرار می گیرد. از یک Reader برای خواندن این تگ استفاده می شود. اطلاعات خوانده شده به سرور ارسال می شود تا اطلاعات لازم را از سرور دریافت کند.

 

اجزای RFID

همان طور که انسان ها برای ارتباط با یکدیگر از کلمات استفاده می کنند، اجزای مختلف در یک سیستم RFID نیز از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط بین خود استفاده می نمایند. فناوری RFID از طول موج های مختلفی استفاده می کند. هر چقدر طول موج کمتر باشد، دامنه خواندن اطلاعات توسط reader هم کمتر می شود.

با آگاهی از میزان فرکانسی که در آن فناوری RFID عمل می کند، می توان روش مناسب برای کاربرد مورد نظر خود را بیابید. امواج رادیوی در هر فرکانسی به صورت متفاوت عمل می کنند و مزایا و معایبی دارند. یک سیسم کنترل دسترسی مبتنی بر RFID که از در فرکانس های پایین کار می کند، در کنار سطوح فلزی و مایعات بهتر عمل می کند اما نرخ خواندن داده هایش هم کم خواهد شد. در فرکانس های بالاتر نرخ ارسال اطلاعات هم بیشتر می شود اما نسبت به تداخل امواج رادیویی ناشی از مایعات و فلزات حساس تر است.

اجزای اصلی یک RFID شامل تگ، تگ خوان و سروری برای ذخیره سازی و دریافت اطلاعات می شود. تگ در واقع دارای یک تراشه و آنتن است. اطلاعات از طریق آنتن منتشر می شود و تگ خوان که در محدوده ی تراشه قرار دارد، اطلاعات را دریافت می کند. تگ خوان یا reader نیز برای دریافت اطلاعات منتشر شده از تراشه استفاده می شود. در ادامه با انواع تگ های RFID بیشتر آشنا خواهیم شد.

اجزای RFID

تگ های RFID

تگ ها یا برچسب های RFID دارای دو جز اصلی تراشه و آنتن هستند. از تراشه برای ذخیره و پردازش امواج رادیویی و از آنتن برای دریافت و ارسال سیگنال استفاده می شود. تگ های RFID بر اساس منبع انرژی مورد استفاده به دو دسته ی فعال (active)و غیر فعال (passive) تقسیم می شوند.

اجزای RFID

 

تگ های غیر فعال از باتری استفاده نمی کنند و از آنتن هایی که درون آن ها تعبیه شده است برای دریافت امواج استفاده می کنند. این باتری ها قیمت کمتری دارند و به همین دلیل مقرون به صرفه تر هستند. به دلیل عدم استفاده از باتری اندازه ی کوچکتری هم دارند.

 

تگ های غیر فعال

در کنار مزیت های اشاره شده دارای محدودیت هایی هم نیز هستند. به دلیل نداشتن منبع انرژی در خود، قبل از ارسال اطلاعات باید شارژ شوند. این تگ ها در مقایسه با تگ های فعال ظرفیت ذخیره سازی کمتری هم دارند.

 

تگ های فعال

این تگ ها به دلیل داشتن باتری می توانند اطلاعات ذخیره شده را به صورت دائمی به تگ خوان (reader) ارسال کنند. طول عمر باتری این تگ ها محدود است اما می توانند تا چندیدن سال شارژ داشته باشند. این تگ ها می توانند در دامنه ی بیشتری هم خوانده شوند ولی از طرفی وجود همین امکانات باعث قیمت بیشتر آن ها شده است.

کنترل تردد با RFID

همان طور که در بالا اشاره شد سیستم RFID شامل تگ، تگ خوان، آنتن و یک سرور است. دستگاه تگ خوان، امواجی را به بیرون ساتع می کند. وقتی تگی در محدوده ی این امواج قرار بگیرد، توسط تگ خوان خوانده می شود. اطلاعات خوانده شده توسط تگ خوان به دستگاه کنترل کننده ارسال می شود. این دستگاه کنترل دسترسی بر اساس محدودیت هایی که درون آن تعریف شده، اجازه ی دسترسی یا عدم دسترسی را صادر می کند. برای مثال اگر اجازه ورود داشته باشد، سیگنالی به گیت ورودی داده می شود و گیت باز می شود.

 

مزایای استفاده از RFID برای کنترل دسترسی

RFID می تواند به امنیت بیشتر سازمان شما کمک نماید. RFID مزایایی مختلفی را با خود به همراه دارد. در ادامه تعدادی از مزایای RFID را بررسی خواهیم کرد.

 

امنیت بیشتر

با همراه داشتن کارت مجهز به فناوری RFID دیگر سازمان ها نگران ورود و خروج افراد غیر مجاز نخواهند بود و تنها افرادی که دارای کارت مورد نظر باشند، وارد سازمان خواهند شد. در صورتی که کارت فردی به سرقت رفته باشد، از همین طریق فرد سارق شناسایی می گردد. در مورد خودروها، سرقت خودرو کاهش می یابد. چون با مجهز بودن خودرو به تگ RFID می توان به راحتی و در اولین مکان خودروی به سرقت رفته را شناسایی کرد. این مورد همچنین در مورد اجناس موجود در سوپرمارکت ها و فروشگاه ها نیز صادق است. هنگامی که شخصی کالایی را به قصد سرقت از فروشگاه خارج می کند، با عبور فرد از در خروجی، به سرعت هشدارهایی صادر می شود و افراد مسئول متوجه می شوند که اقلامی از فروشگاه خارج شده اند.

 

دسترسی سریع تر و راحتتر

کارت RFID این امکان را به افراد می دهد که در صورت قرار گرفتن در محدوده ی فرکانس و همچنین در صورت مجاز بودن، وارد محدوده شوند. دیگر نیازی به کشیدن کارت در کارت خوان و یا نشان دادن کارت به فرد مسئول نیست. این مورد مخصوصا برای زمانی که کارمندان تجهیزات و وسایل سنگینی را جابجا می کنند مفید است زیرا نیازی به کشیدن کارت و یا انجام اعمالی جهت احراز هویت وجود ندارد و فرد تنها با همراه داشتن کارت RFID و قرار گرفتن در محدوده ی فرکانسی احراز هویت می گردد.

 

یکپارچه سازی

RFID یک راه حل مناسب و کامل برای کنترل ورود و خروج افراد و خودروهاست. شناسایی خودکار خودروها، اجازه ی دسترسی به خودروها به مکان های مجاز بدون نیاز به وجود نیروی انسانی برای باز و بسته کردن گیت ها، عدم نیاز به گرفتن بلیط برای ورود از جمله مزایای بکارگیری RFID در کنترل تردد هستند. از این طریق کارمندان با در اختیار داشتن یک کارت می توانند از در ورودی وارد شده و به مکان مورد نظر بروند.

 

مدیریت کارکنان

یک سیستم کنترل دسترسی کارامد می تواند، کار نظارت و ردیابی کارمندان را انجام دهد. از این طریق اطلاعات مرتبط با هر کارمند در سیستم کنترل دسترسی ذخیره می شود و همیشه در دسترس هست و در صورت نیاز می توان مشخص کرد هر کارمند در چه مکانی قرار دارد و چه در مکان هایی قبلا بوده است. در این سیستم امکان دادن مجوز ورود یا عدم ورود وجود دارد.

 

کاهش نیروی انسانی

به کار گماشتن نیروی انسان به منظور تامین امنیت، هزینه های زیادی دارد. علاوه بر هزینه های مادی، خطای انسانی و سرعت پایین نیروی انسانی به منظور بررسی و شناسایی نیز وجود دارد.

 

منبع ۱

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *