عوارضی های هوشمند

عوارضی هوشمند

با افزایش تعداد خودروها، متعاقبا ترافیک خودروها نیز در حال افزایش است. در نتیجه نیاز به مدیریت این حجم عظیم از خودروها بیش از گذشته احساس می شود. یکی از مسائلی که در چنین دنیایی با آن مواجه هستیم، عوارضی هاست. راننده ها باید مقابل عوارضی توقف و با پرداخت پول دوباره شروع به حرکت کنند. همین امر منجر به اتلاف زمان و همچنین انرژی می شود. آلودگی هوا نیز یکی از مشکلاتی است که مصرف سوخت بیش از حد را به دنبال دارد. صف های طولانی که برای پرداخت عوارضی ایجاد می شود، نیز گاهی باعث درگیری راننده ها با یکدیگر یا متصدی عوارضی می شود. همچنین گرفتن عوارض و ثبت گزارشی از خودروی عبوری کاری سخت و طاقت فرسا است. مسئله ی دیگری که وجود دارد، نگه داری و انتقال پول های جمع آوری شده به مرکز است. ممکن است این پول مورد سرقت قرار بگیرد و یا به هر طریقی امنیت آن تامین نشود.

استفاده از یک سیستم عوارضی هوشمند راه حلی است که می تواند چنین مشکلاتی را حل کند و به تسهیل ترافیک در عوارضی ها کمک نماید. امروزه در سراسر دنیا روش های هوشمند مختلفی برای گرفتن عوارضی توسعه داده شده اند.

با خودکار سازی کارها، حضور انسان ها کم تر می شود و در نتیجه در وقت و انرژی صرفه جویی شده و کارایی بهبود می یابد. با توسعه ی شبکه های ارتباطی و فناوری های رایانه ای، سیستم های عوارضی هوشمند نیز توسعه داده شده اند که گامی جدید در سیستم های حمل و نقل هوشمند محسوب می شوند. به دلیل افزایش تعداد خودروها، ترافیک بالایی در محل گرفتن عوارضی ایجاد می شود، در نتیجه نیازی به سیستمی وجود دارد که بتواند در زمان سریع تری گرفتن عوارضی را انجام دهد و ترافیک را کاهش دهد. جمع کردن عوارضی می تواند از طریق روش هایی مانند فناوری لیزر، RFID و GPS انجام شود. اما استفاده از یک پلاک خوان می تواند راه حلی مناسب و کارامد برای جمع آوری عوارضی باشد بدون اینکه مشکلات روش های دیگر را داشته باشد. وقتی که خودرویی از مقابل دوربین های پلاک خوان عوارضی رد می شود، به او از طریق پیامک و ایمیل اطلاع داده می شود. همچنین استفاده از نرم افزار پلاک خوان، می تواند پلاک خودروها را در هر سرعتی تشخیص دهد و سریع و دقیق کار ثبت پلاک خودرو را انجام دهد.

روش های هوشمند گرفتن عوارضی

روش های مختلفی تاکنون برای خودکاری سازی عوارضی ها توسعه داده شده اند.  یکی از این روش ها استفاده از تگ های RFID بر روی خودروهاست. خودروها هنگام عبور از عوارضی ها توسط دستگاه های خواندن تگ، خوانده می شوند و اطلاعات آن ها ثبت می شود.

در روش هایی هم از تگ های RFID به همراه GPS استفاده می شود. با استفاده از GPS مکان هایی که خودرو در آن جا تردد کرده مشخص می شود و در نتیجه با توجه به مسافت طی شده عوارض آن محاسبه می گردد.

سیستم هوشمند عوارضی چگونه کار می کند؟

در یک سیستم هوشمند که با استفاده از پلاک خوان پیاده سازی شده است، صاحبان خودرو می توانند پرداخت عوارض خود را به چند صورت انجام دهند. هنگامی که خودرو از مقابل دوربین عبور می کند، پلاک خودرو توسط فناوری OCR خوانده می شود. سپس با توجه به شماره ی پلاک خوانده شده عوارضی برای او در نظر گرفته می شود. حال برای پرداخت، راننده ممکن است حساب خود را از قبل شارژ کرده باشد و در همان لحظه عوارض از حساب او کم می شود. یا اینکه عوارضی به صورت بدهی به حساب فرد وارد می شود و آن فرد می تواند تا مهلت داده شده بدهی خود را پرداخت کند. در واقع سیستم پرداخت عوارض با ارسال پیامک و یا ایمیل راننده را این مسئله آگاه می کند و او می تواند با وارد شدن به سایت یا اپلیکیشن مورد نظر پرداخت را به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری پرداخت کند.

چنین سیستمی هم هم برای راننده ها و هم برای مسئولین اخذ عوارض مفید است. راننده ها می توانند براحتی و بدون هیچ توقفی هزینه ی عوارض خود را پرداخت نمایند. همچنین دیگر نیازی به نیروی انسانی برای جمع آوری عوارض وجود ندارد. در نتیجه کارها با امنیت، سرعت و دقت بالاتری انجام می شود. به دلیل عدم توقف خودروها و مصرف انرژی کم تر، آلودگی کمتری نیز تولید می شود.

سیستم عوارض الکترونیک

سیستم عوارضی هوشمند

سیستم هوشمند جمع آوری عوارض، یکی از جدیدترین روش هایی است که برای این منظور توسعه داده شده است. استفاده از این روش سرعت و عملکرد جمع آوری عوارض را بهبود می دهد و منجر به کاهش حجم بالای ترافیک می شود. همچنین صرفه جویی قابل توجهی هم در این زمینه می کند.

پیاده سازی یک سیستم هوشمند جمع آوری عوارض، مقرون به صرفه تر از روش های سنتی جمع آوری عوارض است. تنها به یک اپلیکیشن یا سایتی برای پرداخت و مشاهده ی جزئیات عوارض و یک دوربین و نرم افزار پلاک خوان برای ثبت و ضبط اطلاعات خودروها نیاز است.

پلاک خوان چیست؟

سیستم شناسایی خودکار پلاک خودرو یا پلاک خوان (ANPR) سیستمی است که با استفاده از فناوری نویسه خوان نوری (OCR) سعی در خواندن پلاک خودروها می کند. پلاک هر خودرو متمایز و منحصر به فرد است. در نتیجه با عبور هر خودرو از مقابل دوربین پلاک آن خوانده می شود و عوارضی تنها برای آن خودرو در نظر گرفته می شود.

هنگامی که خودرویی مقابل دوربین در حرکت است، تصاویر متعددی از آن گرفته می شود تا اینکه تصویری با وضوح بهتر گرفته شود و آماده ی خواندن شود. سپس حروف و اعداد خودرو تشخیص داده می شوند و شماره ی پلاک خودرو در یک پایگاه داده ثبت می شود و عوارض محاسبه شده برای حساب فرد در نظر گرفته می شود. در نهایت پیامکی به راننده ارسال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *