سیستم مدیریت پارکینگ بدون قبض چیست و چگونه کار می کند؟

سیستم مدیریت پارکینگ بدون قبض چیست؟

پارکینگ بدون قبض یک سیستم برای مدیریت پارکینگ است که در آن رانندگان هنگام ورود به پارکینگ نیازی به گرفتن قبض فیزیکی ندارند. در چنین سیستمی، مدیریت عملیات مختلف پارکینگ را می توان با استفاده از برچسب های RFID، اسکن بارکد گوشی، بلوتوث یا نرم افزار تشخیص پلاک انجام داد. این امر می تواند فرآیند پارک را برای رانندگان کارآمدتر و راحت تر کند.

چون پلاک خودرو همیشه موجود است، استفاده از سیستم های مدیریت پارکینگ که از پلاک خوان استفاده می کنند، روش کارآمدتری نسبت به روش های دیگر است. سیستم های بدون قبض ساده، امن و مقرون به صرفه هستند.

پارکینگ بدون خودرو، یک گام فراتر

علاوه بر حذف ماشین قبض در سیستم پارکینگ بدون قبض، دیگر هیچ راهبندی وجود نخواهد داشت! کاربران می آیند، پول می دهند و آسان، سریع و روان بیرون می روند؛ پلاک خوان بقیه کارها را انجام می دهد! این روش روز به روز محبوب تر می شود چرا که مزیت و درآمد بیشتری را نسبت به روش سنتی فراهم می کند.

روش سنتی مدیریت پارکینگ از ترکیب گیت و قبض های کاغذی برای کنترل ورودی و خروجی پارکینگ ها استفاده می کردند. در این سیستم ها هنگام ورود خوردو، قبض گرفته می شود. هنگام خروج نیز با قرارگیری خودرو در گیت خروجی، میزان زمان حضور خودرو توسط نیروی انسانی محاسبه می شود. در نهایت نیز هزینه به صورت دستی توسط راننده پرداخت می شود. در واقع در چنین سیستمی از قبض برای کنترل ورود و خروج استفاده می شود.

سیستم های پارکینگ بدون قبض چگونه کار می کنند؟

 

نزدیک شدن به گیت ورودی

راننده خودروی خود را به سمت ورودی پارکینگ که گیت های بسته هستند، می راند.

استفاده از دوربین های پلاک خوان در ورودی

یک دوربین در گیت ورودی نصب است. با قرارگیری خودرو در ورودی پارکینگ، تصویر پلاک خودرو توسط دوربین گرفته می شود و به نرم افزار پلاک خوان ارسال می شود. پلاک خوان، پلاک خودرو را در کسری از ثانیه می خواند. شماره ی پلاک خودرو به همراه تاریخ و زمان ورود خودرو در پایگاه داده ثبت می شود تا بعدا برای محاسبه ی مدت زمان حضور خودرو در پارکینگ مورد استفاده قرار بگیرد.

ذخیره اطلاعات در سرور

تمامی اطلاعات مربوط به خودرو مانند شماره پلاک، تصور پلاک، تاریخ ورود و خروج و زمان آن در پایگاه داده ذخیره می شود. این اطلاعات را می توان به راحتی و در زمان مورد نیاز بازیابی نمود. مثلا می توان خودروهایی که در تاریخ خاصی وارد پارکینگ شده اند را جستجو نمود.

باز شدن درب گیت ورودی

زمانی که خودرو در مقابل دوربین های پلاک خوان قرار می گیرد و پلاک خودرو در پایگاه داده ثبت می شود، درب گیت به سرعت باز می شود. در این حالت چون نیاز به ثبت دستی پلاک وجود ندارد، تمامی امور به سرعت انجام می شود. در نتیجه ترافیک ورودی مخصوصا در پارکینگ های شلوغ کم می شود.

پارک خودرو در پارکینگ

مشتری دنبال پارک خودرو می گردد. خودروی خود را در محل خالی و مناسب پارک می کند.

پرداخت هزینه پارکینگ

راننده در هنگام خروج از پارکینگ، هزینه ی پارک را پرداخت می کند. این هزینه می تواند به روش های مختلفی پرداخت می شود. مثلا در برخی از سیستم ها با قرارگیری راننده در مقابل گیت خروجی، پلاک خودرو دوباره شناسایی می شود و مدت زمان حضور خودرو در پارکینگ محاسبه می شود. سپس هزینه ی پارکینگ از حساب راننده کم می شود. این حساب قبلا توسط راننده شارژ شده است. یا اینکه در سیستم هایی ممکن است این حساب به صورت بدهی برای حساب راننده در نظر گرفته شود. همچنین امکان پرداخت با استفاده از کارت نیز وجود دارد. راننده کارت خود را وارد باجه ی پرداخت می کند و شماره ی پلاک خود را نیز وارد کرده و با مشاهده ی مبلغ پارکینگ آن را پرداخت می کند.

خروج از پارکینگ

با پرداخت موفق هزینه ی خودرو و ثبت آن در پایگاه داده، درب های گیت خروجی باز شده و خودرو از پارکینگ خارج می شود. زمان خروج خودرو نیز ذخیره می شود. نکته ی حایز اهمیت در اینجا، این است که زمان نزدیک شدن خودرو به گیت و باز شدن آن بسیار کوتاه است. به صورتی که نیازی به توقف خودرو وجود ندارد. در نتیجه همانند ورود در هنگام خروج نیز، ترافیک بسیار کم می شود.

سیستم مدیریت پارکینگ بدون قبض چه مزایایی دارد؟

سیستم مدیریت پارکینگ بدون قبض

سهولت

استفاده از سیستم مدیریت پارکینگ بدون قبض راحتی بیشتری را برای مشتریان فراهم می کند. کاربر نیازی به نگه داری قبض ندارد. همچنین دیگر صف های طولانی برای ورود و خروج خودرو از بین می روند. در کنار این موارد پرداخت هزینه نیز به سهولت انجام می شود.

در سیستم های سنتی چون از قبض های کاغذی برای ثبت پلاک خودرو و زمان ورود آن ها استفاده می شود، احتمال گم شدن یا مخدوش شدن این قبض وجود دارد. اما در سیستم های مدرن همه چیز به صورت امن و مطمئن ثبت می شود و چنین مشکلی دیگر وجود نخواهد داشت.

تجربه ی کاربری بهتر

سیستم های پارکینگ بدون قبض می توانند به کسب و کارها در بهبود تجربه مشتری کمک کنند. با حذف نیاز مشتریان به صف برای پرداخت هزینه ی پارکینگ یا پیگیری قبض، زمان انتظار کاهش یافته و سطح رضایت کلی را بهبود می یابد.

افزایش کارایی

سیستم های پارکینگ بدون قبض می توانند کارایی عملیات مختلف پارکینگ را افزایش دهند. آن ها می توانند زمان ورود و خروج مشتریان به پارکینگ را به حداقل برسانند که می تواند به کاهش ازدحام و بهبود جریان ترافیک کمک کند.

کاهش هزینه ها

سیستم های پارکینگ بدون قبض می توانند مقرون به صرفه تر از سیستم های پارکینگ سنتی باشند. آن ها می توانند نیاز به ماشین های قبض دهی را از بین ببرند و نیاز به کارکنان برای مدیریت پارکینگ را کاهش دهند که می تواند به صرفه جویی در هزینه برای کسب وکار کمک کند.

ردیابی بلادرنگ

سیستم های پارکینگ بدون قبض می توانند ردیابی بلادرنگ فضاهای پارکینگ را برای کسب و کارها فراهم کنند. به این صورت که آن ها از فضاهای خالی و پر پارکینگ مطلع هستند. آن ها می توانند با نظارت بر چگونگی استفاده از پارکینگ و شناسایی الگوهای پارک کردن خودروها، عملیات سیستم های پارکینگ را بهینه کنند.

ترافیک روان تر

با حذف زمان توقف خودروها در گیت برای ثبت پلاک خودرو و دیگر اطلاعات مربوط، ترافیک روان تر می شود. ورود و خروج خودروها بدون توقف انجام می گیرد.

دوست دار محیط زیست

سیستم بدون قبض از دو طریق به محیط زیست کمک می رساند. با حذف قبض های کاغذی، در مصرف کاغذ صرفه جویی می شود. همچنین با ورود و خروج سریع خودرو به پارکینگ و عدم توقف خودرو میزان آلودگی کمتری توسط خودروها تولید می شود.

بهبود امنیت

با ثبت اینکه چه خودرویی و چه زمانی وارد پارکینگ شده است، می توان به راحتی این اطلاعات را در زمان لزوم بازیابی کرد. در نتیجه وجود این اطلاعات و امکان بازیابی سریع آن، امنیت بیشتری را فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *