بایدها و نبایدهای فناوری تشخیص چهره چیست؟

تشخیص چهره نوعی فن آوری مبتنی بر هوش مصنوعی است که با تحلیل و شناسایی ویژگی های منحصربه فرد چهره کار می کند. براساس گزارش گراند ویو ریسرچ، پیش بینی می شود بازار تشخیص چهره با ارزش ۳.۸۶ میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۲۰ با رشد ۱۵.۴ درصدی از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۸  مواجه شود.

از فرودگاه ها گرفته تا سوپرمارکت های محلی و اپلیکیشن های تلفن همراه، فن آوری تشخیص چهره به طور فزاینده ای رایج شده است. البته این بدان معنا نیست که این فن آوری کاملا بی عیب و نقص محسوب می شود. مزایا و معایب فن آوری تشخیص چهره تقریبا به طور مداوم مورد بحث قرار می گیرد.

تشخیص چهره از یک سو، می تواند زندگی را آسان تر و فرآیندها را هموارتر کند. امروزه بسیاری از گوشی های هوشمند امکان ورود با استفاده از تشخیص چهره (مانند فیس آی دی اپل در آیفون) را دارند. همچنین می تواند بررسی های امنیتی را سریع تر و دقیق تر کند.

فن آوری تشخیص چهره موضوع بحث برانگیزی است و مانند هر فناوری جدید دیگری دارای مزایا و چالش های مختلفی است. با توجه به نگرانی هایی که در فناوری تشخیص چهره در حوزه ی حریم خصوصی و آزادی فردی وجود دارد، آیا مزایا ارزش به خطر افتادن حریم خصوصی در مقابل فراهم کردن امنیت را دارند؟

فناوری تشخیص چهره چگونه کار می کند؟

فن آوری تشخیص چهره از فن آوری بینایی ماشین برای استخراج اطلاعات مفید از تصاویر یا ویدیوها استفاده می کند. سپس این اطلاعات توسط الگوریتمی برای تخمین میزان شباهت بین دو چهره تجزیه و تحلیل می شود. برای انجام این کار، الگوریتم حالات مختلف چهره و هندسه ی آن را در نظر می گیرد. مواردی مانند فاصله ی دو چشم، فاصله ی بین بینی و دهان، شکل استخوان گونه، فاصله ی کلی صورت بین چانه و پیشانی مورد بررسی قرار می گیرند تا چهره ی فرد شناسایی شود. مجموعه ی این داده های استخراج شده مانند اثر انگشت منحصر به فرد هستند و توسط نرم افزار تشخیص چهره مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای تشخیص چهره

 

مزایای تشخیص چهره

تشخیص چهره فن آوری است که می تواند به جامعه سود زیادی برساند، از جمله افزایش امنیت، جلوگیری از جرایم و کاهش تماس های انسانی. در ادامه به برخی از مزایای تشخیص چهره اشاره می کنیم:

کمک در یافتن افراد مفقود شده

با استفاده از فناوری تشخیص چهره می توان افرادی که گم شده اند و یا مجرمان فراری را شناسایی کرد. تصاویر فرد گم شده یا مجرم با تصاویر گرفته شده توسط ویدئوها مقایسه می شود و در صورت همسان بودن تصاویر، هشدارهای لازم برای افراد متصدی امر صادر می گردد.

همچنین برای یافتن بچه های گم شده نیز می تواند از ترکیب این فناوری با فناوری تشخیص سن استفاده نمود. به این صورت که فقط افرادی که سن آن ها در محدوده ی مورد نظر قرار دارد برای شناسایی انتخاب می گردند.

حفاظت از کسب و کارها در مقابل دزدی

نرم افزار تشخیص چهره به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر سرقت مورد استفاده قرار گرفته است. صاحبان کسب و کار از این نرم افزار و دوربین های امنیتی برای شناسایی مظنونان در برابر پایگاه داده ای از سارقان شناخته شده استفاده می کنند و گفته شده که صرف وجود دوربین های تشخیص چهره به عنوان یک عامل بازدارنده برای مجرمان احتمالی تاثیر دارد.

امنیت بیشتر در فرودگاه ها و بانک ها

تشخیص چهره همچنین به عنوان یک اقدام امنیتی پیشگیرانه در مکان های حساس مانند بانک ها و فرودگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار علاوه بر شناسایی مجرمانی که وارد فروشگاه ها می شوند، به شناسایی مجرمان و مسافرانی که خطر بالقوه ای برای خطوط هوایی و مسافران دارند، کمک کرده است.

فرایند کنترل مرزها نیز در برخی فرودگاه ها از طریق استفاده از دوربین های تشخیص چهره در گیت های بازرسی گذرنامه سرعت گرفته است. موسساتی مانند بانک ها از این نرم افزار به همین روش برای جلوگیری از کلاهبرداری استفاده می کنند. به این صورت که کسانی که قبلا متهم به جرایم بوده اند را شناسایی کرده و به بانک هشدار می دهند تا افراد خاص را با دقت بیشتری تحت نظر داشته باشد.

کاهش نقاط تماس انسان ها با دستگاه ها

تشخیص چهره به منابع انسانی کمتری نسبت به انواع دیگر اقدامات امنیتی مانند انگشت نگاری نیاز دارد. همچنین نیازی به تماس فیزیکی یا تعامل مستقیم با انسان ندارد. در واقع، از هوش مصنوعی  (AI) برای تشخیص هویت استفاده می کند.

همچنین هنگام باز کردن قفل درها و گوشی های هوشمند، دریافت پول نقد از دستگاه خودپرداز یا انجام هر کار دیگری که عموما به PIN، رمز عبور یا کلید نیاز دارد، نقاط تماس را محدود می کند. برای مثال در پاندمی کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۲ یکی از مسائل پیش روی سازمان ها و ادارات استفاده از روش های بدون تماس برای انجام امور مختلف بود. تشخیص چهره در چنین شرایطی می تواند موثر واقع شود.

بهبود درمان پزشکی

یکی از کاربردهای شگفت انگیز فن آوری تشخیص چهره، تشخیص اختلالات ژنتیکی است. نرم افزار تشخیص چهره با بررسی ویژگی های ظریف چهره می تواند در برخی موارد تعیین کند که چگونه جهش های ژنتیکی خاص باعث یک سندرم خاص می شوند. این فن آوری ممکن است سریع تر و ارزان تر از آزمایش ژنتیکی سنتی باشد.

 

تقویت تدابیر امنیتی

فن آوری تشخیص چهره در حال حاضر با سرعت، دقت و قابلیت اطمینان بالا شناخته می شود. این امر آن را برای مناطقی که شناسایی سریع و دقیق برای حفظ سطح بالایی از امنیت حیاتی است، ایده آل می کند.

به عنوان مثال، اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا (CBP)متعهد شده است تا سال ۲۰۲۳ از فن آوری تشخیص چهره روی ۹۷ درصد از مسافران بین المللی استفاده کند. فرآیند CGP شامل اسکن مسافران با دوربینی است که تصویر زنده آن ها را با الگوهای عکس موجود از اسناد سفر مطابقت می دهد. پس از تطبیق، آن ها می توانند برای ورود یا خروج به ایالات متحده اقدام کنند.

مثال دیگر فرودگاه بین المللی دبی است. آن ها از دوربین های تشخیص چهره برای فرایند کیلیرنس مسافران استفاده می کنند و نیاز به گذرنامه یا کارت پرواز را از بین می برند. همچنین می توان از آن در خرده فروشی برای شناسایی دزدها شناخته شده استفاده کرد، مانند سیستم مورد استفاده در برخی فروشگاه های بریتانیایی. هنگامی که فرد مجرمی که قبلا از فروشگاه دزدی کرده است، وارد ساختمان می شود، هوش مصنوعی چهره آن ها را تشخیص می دهد و بلافاصله به ماموران امنیتی هشدار می دهد.

جلوگیری از کلاهبرداری

از تشخیص چهره می توان برای احراز هویت مشتریان استفاده کرد و خطر سرقت هویت و کلاهبرداری را کاهش داد. این امر به ویژه در بانکداری و امور مالی مهم است.

به عنوان مثالی از پیشرفت قابل توجه در این بخش، HSBC  بانکداری تشخیص چهره را برای مشتریان سازمانی خود در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد. این سیستم به مشتریان اجازه می دهد تا با استفاده از نرم افزاری که بیش از ۳۰ هزار نقطه مرجع را برای ایجاد یک “نقشه عمق” از چهره تجزیه و تحلیل می کند، به موبایل بانک دسترسی داشته باشند. این کار نیاز به رمزهای عبور سنتی را که می توانند فراموش یا به خطر بیفتند، برطرف می کند. همچنین، زمان ورود به سیستم را به کم تر از یک ثانیه افزایش می دهد.

 

چالش های تشخیص چهره

چالش های تشخیص چهره

تشخیص چهره یک فناوری جدید است که کاربردهای بی شماری در زندگی ما دارد. اما مانند هر فناوری جدیدی دارای نگرانی هایی در مورد نقص حریم خصوصی و آزادی است که در ادامه به تعدادی از آن ها می پردازیم:

 

تهدید حریم خصوصی فردی

تهدید حریم خصوصی افراد یکی از چالش های مهم فن آوری تشخیص چهره است. استفاده از فن آوری تشخیص چهره شامل جمع آوری، ذخیره و تحلیل داده های بیومتریک است. این موضوع می تواند نگرانی هایی را در مورد حریم خصوصی و امنیت داده ها ایجاد کند. اگر از داده های خصوصی به درستی محافظت نشود، می تواند در برابر نقض ها آسیب پذیر باشد که به طور بالقوه منجر به سو استفاده از اطلاعات شخصی می شود.

با این حال، این نگرانی ها را می توان با استفاده مسئولانه از فن آوری، سیاست ها و مقررات روشن برای حفاظت از حریم خصوصی افراد کاهش داد. این امر شامل کسب رضایت آگاهانه قبل از جمع آوری داده های بیومتریک، اطمینان از ذخیره و کنترل امن آن و حفظ شفافیت در مورد نحوه استفاده از این داده ها است.

 حریم خصوصی به قدری مساله مهمی است که برخی شهرها از جمله سان فرانسیسکو، کالیفرنیا و کمبریج و ماساچوست استفاده مجریان قانون از نظارت تشخیص چهره بلادرنگ را ممنوع کرده اند. در این موارد، پلیس می تواند از ویدئوی ضبط شده از دستگاه های ویدئویی امنیتی شخصی استفاده کند، اما نمی تواند از نرم افزار تشخیص چهره زنده استفاده کند.

در سال ۲۰۲۱، الیزابت دنهام، کمیسر اطلاعات، استفاده از دوربین های تشخیص چهره زنده (LFR)در فضاهای عمومی را “عمیقا نگران کننده” توصیف کرد.

نقض آزادی های فردی

ثبت و اسکن شدن توسط فن آوری تشخیص چهره می تواند باعث شود افراد احساس کنند که همیشه به خاطر رفتارشان تحت نظر و قضاوت هستند.

نقض حقوق شخصی

از داده های تشخیص چهره می توان علاوه بر شناسایی چهره برای شناسایی موارد دیگر از جمله شناسایی قومیت ها یا نژادهای خاص نیز استفاده نمود.

مثلا در جولای سال ۲۰۲۲ یک گروه بین حزبی متشکل از نماینده های مجلس با اشاره به نگرانی ها در مورد اخلاق و امنیت، خواستار ممنوعیت استفاده از تجهیزات نظارتی شرکت های چینی هایک ویژن و داهوا در بریتانیا شدند. این موارد توسط داستان هایی مانند گزارش لس آنجلس تایمز که ادعا می کرد داهوا نرم افزاری را توسعه داده که به دوربین های آن اجازه می دهد اقلیت های خاصی را شناسایی کنند و پس از تشخیص موفقیت آمیز به کاربران نیروی انتظامی هشدار می دهد، اطلاع داده شد.

 

آسیب پذیری های داده

همچنین نگرانی هایی در مورد ذخیره سازی داده های تشخیص چهره وجود دارد، چرا که این پایگاه های داده پتانسیل مورد دسترسی قرار گرفتن را دارند.

هکرها در گذشته به پایگاه های داده حاوی اسکن چهره که توسط بانک ها، ادارات پلیس و صنایع دفاعی جمع آوری و مورد استفاده قرار می گیرند، نفوذ کرده اند. اگر یک هکر، داده های چهره ی مربوط به گوشی قربانی را در اختیار داشته باشد، یا با اطلاعات مربوط به آن ها در یک پایگاه داده بانکی مرتبط باشد، می تواند دسترسی به اطلاعات حساس تر را در اختیار بگیرند.

فراهم کردن فرصتی برای کلاهبرداری و جرایم دیگر

قانون شکنان می توانند از فن آوری تشخیص چهره برای ارتکاب جرم علیه قربانیان بی گناه نیز استفاده کنند. آن ها می توانند اطلاعات شخصی افراد از جمله تصاویر و ویدیوهای جمع آوری شده از اسکن چهره و ذخیره شده در پایگاه های داده را برای انجام کلاهبرداری هویتی جمع آوری کنند.

با این اطلاعات، یک دزد می تواند کارت های اعتباری و سایر بدهی ها را برداشت کند یا حساب بانکی را به نام قربانی باز کند. همچنین هکرها می توانند از تشخیص چهره برای قرار دادن فروشندگان در پایگاه های داده مجرمان، یا قراردادن افراد معمولی و بی گناه در گزارش های کیفری استفاده کنند.علاوه بر کلاهبرداری، هکرها می توانند با استفاده از فن آوری تشخیص چهره، قربانیان را اذیت یا تعقیب کنند.

تکنولوژی هنوز تازگی دارد

این فن آوری به الگوریتم هایی برای ایجاد تطابق چهره بستگی دارد. این الگوریتم ها برای برخی از گروه ها مانند مردان سفیدپوست نسبت به گروه های دیگر مانند زنان و افراد رنگین پوست به دلیل عدم نمایش در مجموعه داده هایی که الگوریتم براساس آن ها آموزش داده شده، موثرتر هستند. این امر سوگیری های غیر عمدی در الگوریتم ها ایجاد می کند که می تواند به نوبه خود به سوگیری در هر اقدامی که فن آوری اطلاع رسانی می کند، مانند دستگیری ها منجر شود.

 

خطاها می توانند مردم بی گناه را درگیر کنند

نرم افزار تشخیص چهره می تواند فردی را به اشتباه به عنوان مجرم شناسایی کند که منجر به دستگیری او می شود، یا در غیر این صورت اگر قرار باشد به عنوان مثال در لیست مجرمان قرار گیرد، باعث آسیب به اعتبار آن ها می شود.

 

تکنولوژی را می توان دستکاری کرد

عوامل دیگری نیز می توانند بر توانایی این فن آوری از جمله زاویه دوربین، سطح روشنایی و کیفیت تصویر یا ویدیو تاثیر بگذارند. تغییرات شدید داده های چهره، مانند سبیل مصنوعی، می تواند سیستم های تشخیص چهره ضعیف را فریب دهد.

با بهبود فن آوری تشخیص چهره، می توان معایب آن و خطرات مرتبط با آن را کاهش داد. فن آوری دیگری نیز احتمالا در کنار فن آوری تشخیص چهره برای بهبود دقت کلی مانند نرم افزار تشخیص سن مورد استفاده قرار می گیرد.

با این حال، در حال حاضر، نارسایی های این فن آوری و وابستگی مردم به آن به این معنی است که تشخیص چهره هنوز جای زیادی برای رشد و بهبود دارد.

 

نمونه هایی از سیستم های تشخیص چهره

MICROSOFT AZURE AI FACE

این برنامه به شما اجازه می دهد تا فن آوری تشخیص چهره را در هر برنامه ای که ایجاد می کنید تعبیه کنید. خبر خوب این است که شما به هیچ دانش یادگیری ماشینی برای بکارگیری آن نیاز ندارید. این سیستم شامل تشخیص چهره است و می تواند با تطبیق چهره با یک پایگاه داده خصوصی یا از طریق شناسه عکس، فرد را شناسایی کند.

AMAZON REKOGNITION

Amazon  Rekognition یک API از غول فناوری بینایی ماشین است که می توانید بدون نیاز به صرف زمان برای ساخت مدل های یادگیری ماشین، آن ها را به اپلیکیشن های خود اضافه کنید. این نرم افزار ادعا می کند که قادر است میلیون ها تصویر یا ویدیو را در چند ثانیه تحلیل کند. برخی از این ویژگی ها عبارتند از مقایسه و جستجوی چهره، تشخیص متن و تشخیص بخش ویدیو.

KAIROS

این شرکت API دیگری را ارائه می دهد که توسعه دهندگان و کسب و کارها می توانند از آن برای یکپارچه سازی آسان در نرم افزار یا اپلیکیشن های خود استفاده کنند. از ویژگی های آن می توان به تشخیص جنسیت، تشخیص سن، تشخیص چند چهره و تایید چهره اشاره کرد.

 

نتیجه گیری

فناوری تشخیص چهره نیز مانند هر فناوری نو ظهور دیگری دارای مزایا و معایبی است که ممکن است بکارگیری آن را با چالش هایی همراه کند. یکی از چالش های اصلی این فناوری بحث نقض حریم خصوصی و آزادی فردی و اجتماعی است.

در رابطه با بکارگیری فناوری تشخیص چهره بحث های مختلفی انجام شده است و مخالفان و موافق مختلفی را به همراه داشته است. به نظر می رسد که با می توان بنا بر کاربرد و شرایط می توان از فناوری تشخیص چهره استفاده کرد و از مزایای آن بهره برد. در شرایطی که مزایای تشخیص چهره بیشتر از معایب آن است و حفاظت از حریم خصوصی افراد در بالاترین سطح انجام می گیرد، استفاده از تشخیص چهره نه تنها چالش برانگیز نیست بلکه ضروری است و به امنیت و کارایی بیشتر می انجامد.

منبع

https://www.itpro.com/security/privacy/356882/the-pros-and-cons-of-facial-recognition-technology

https://visagetechnologies.com/benefits-of-face-recognition/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *