چگونه پلاک خوان به کاهش آلودگی هوا کمک می کند؟

تاثیر پلاک خوان در کاهش آلودگی هوا

هر روز که می گذرد، آلودگی حتی بیشتر برای مردم و دولت ها در سراسر جهان نگران کننده می شود. براساس گزارش منتشر شده توسط EEA (آژانس محیط زیست اتحادیه اروپا) در سپتامبر ۲۰۲۰، جدیدترین مطالعات نشان می دهد که سالانه بیش از ۸ میلیون نفر بر اثر کیفیت بد هوا جان خود را از دست می دهند؛ ۱۲.۵ درصد از مرگ ها (۱ در ۸) در اتحادیه اروپا با آلودگی هوا مرتبط است.

در حال حاضر ثابت شده است که آلودگی هوا مرگبارتر از حتی سیگار است و از طریق بیماری های قلبی، سرطان ریه و دیگر مشکلات تنفسی زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. برای اولین بار، در سال ۲۰۲۰، آلودگی اولین نگرانی مردم در نظرسنجی ها، قبل از بیکاری یا امنیت بود.

کیفیت هوا در درجه اول تحت تاثیر ذرات ریز، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید کربن و انتشار اوزون است. فعالیت های حمل و نقل اولین منبع انتشار گازهای گلخانه ای (۳۰ درصد) هستند و حمل و نقل جاده ای تاکنون منبع اصلی در میان فعالیت های حمل و نقل بوده اند.

کنترل حمل و نقل جاده ای و یافتن راه هایی برای کاهش تاثیر آن بر کیفیت هوا تاثیر عمده ای بر آلودگی دارد و یک اولویت برای دولت ها محسوب می شود.

فناوری پلاک خوان از طریق کاهش سیستم مدیریت ترافیک و همچنین سیستم های ثبت تخلف می تواند تاثیر غیر مستقیمی روی کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

پلاک خوان می تواند نقش مهمی در پاک تر کردن هوای ما داشته باشد

پلاک خوان جاده ای

مزیت اصلی پلاک خوان این است که می تواند با اطمینان از اینکه خودروها بیش از آنچه باید از سوخت استفاده نمی کنند، به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک کند. در ادامه به تعدادی از کاربردهای پلاک خوان که باعث کاهش آلودگی هوا می شوند، اشاره کرده ایم:

پارکینگ خودکار

به لطف فناوری پلاک خوان، امکان شمارش خودروها وجود دارد. این امر به سیستم های پارکینگ خارج از خیابان و داخل خیابان اجازه می دهد تا فضاهای پارک رایگان را بومی سازی کنند. این افزایش “اندک” همزمان با افزایش کیفیت خدمات مشتریان منجر به کاهش شدید آلودگی هوا می شود: بیشتر رانندگان زمان کمتری را صرف پیدا کردن مکانی برای پارک می کنند.

با کمک پلاک خوان، زمان کمتری صرف ورود و خروج از پارکینگ خواهد شد که در نتیجه گازهای تولید شده توسط خودروها نیز کاهش می یابد. در حالتی که از روش های سنتی و بدون استفاده از پلاک خوان استفاده شود، خودروها باید زمان ورود و خروج از پارکینگ توقف کنند.

کنترل ورود وسایل نقلیه به مناطقی محافظت شده

تشخیص پلاک خودرو با شناسایی وسایل نقلیه از طریق پلاک، می تواند به اجرای مقررات زیست محیطی کمک کند و دسترسی وسایل نقلیه را به مناطق محدودی که با این مقررات مطابقت ندارند، محدود کند.

پلاک خوان بهترین ابزار تکنولوژیکی برای محدود کردن ورود خودرو به مناطقی که خودروهای با انتشار آلودگی بالا ممنوع هستند، است. استفاده از سیستم پلاک خوان، اطمینان حاصل می کند که تنها خودروهای الکتریکی یا هیبریدی به مراکز شهری دسترسی دارند که در آن ها آلودگی حمل و نقل زمینی شدید و مضر است.

عوارضی خودکار

در بزرگراه ها، وجود عوارضی خودکار با استفاده از پلاک خوان (به جای سیستم عوارضی سنتی) به طور قابل توجهی انتشار گازهای گلخانه ای را با کاهش ترافیک در خطوط عوارضی و همچنین انرژی مورد نیاز برای روشن شدن کامیون های سنگین که مجبور به توقف در عوارضی ها شده اند، کاهش می دهد.

مدیریت جریان ترافیک

پلاک خوان می تواند با مشاهده ی ترافیک و بررسی آن مناطقی که میزان ترافیک در آن ها بالاست را مشخص کند. سپس با مطلع ساختن متصدیان ترافیک از جاده ها، بزرگراه ها و خیابان هایی که ترافیک در آن ها سنگین شده است به کاهش ترافیک کمک کند. افراد مسئول با هدایت خودروها به خیابان های خلوت تر ترافیک را کاهش داده و از این طریق می توانند به کاهش آلودگی هوا کمک کنند.

همچنین این کار می تواند به صورت خودکار انجام شود. مثلا اگر در شهرهای هوشمند خودروها بتوانند از طریق سیستم های هوشمند از سنگین بودن ترافیک در مسیر پیش روی خود مطلع شوند، ترافیک به راحتی مدیریت می شود.

ثبت تخلف خودروهایی که انتشار آلودگی بالایی دارند

سیستم پلاک خوان اگر علاوه بر پلاک خودرو بتواند نوع و مدل خودرو را شناسایی کند، می تواند خودروهایی که دارای آلودگی بالایی هستند را مشخص نماید. در این صورت به خودروهایی با انتشار آلودگی بالا اخطار یا جریمه داده می شوند. همچنین در کنار شناسایی مدل خودرو می توان با اتصال به یک منبع اطلاعاتی از وجود خودروهایی که دارای آلودگی هستند نیز مطلع شد. از این طریق با چک کردن پلاک و این منبع خودروهای متخلف شناسایی می شوند.

منبع

https://survisiongroup.com/post-how-can-lpr-help-reducing-air-pollution

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *