سیستم های امنیتی الکترونیکی

سیستم های امنیتی الکترونیکی

سیستم امنیت الکترونیکی تجهیزات الکترونیکی است که می‌تواند عملیات‌های امنیتی مانند نظارت، کنترل دسترسی، کنترل تردد، هشدار دادن یا کنترل نفوذ را برای جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به تجهیزات، مکان ها و دارایی دیگر انجام دهد.

نرم افزار پلاک خوان خودنگار که می تواند به عنوان نرم افزار کنترل تردد خودرو و همچنین مدیریت هوشمند پارکینگ استفاده شود نمونه ای از این سیستم ها است. نرم افزار تشخیص چهره ی رخ نگار نیز محصولی دیگر از شرکت هوش داده ی مهتاب می توانند جهت کنترل تردد خودکار افراد در اماکن مختلف نصب و راه اندازی شود. به منظور کنترل گیت می توان از دستگاه کنترل تردد استفاده کرد.

نقش سیستم های امنیت الکترونیکی

سیستم های امنیت الکترونیکی به منظور حفاظت از دارایی ها و انسان ها در برابر خطرات و آسیب ها توسعه یافته است. دولت ها مشتریان اولیه ی این سیستم ها هستند. سازمان ها، اداره ها و شرکت ها نیز به منظور فراهم آوری امنیت بیشتر از این سیستم ها استفاده می کنند. این سیستم ها اغلب دارای یک آژیر خطر برای هشدار دادن در مواقع ضروری، بخش کنترل دسترسی که مجاز بودن یا نبودن دسترسی ها را چک می کند و یک دوربین مدار بسته برای ثبت و ضبط تصاویر ترددها هستند.

چرا سیستم های امنیت الکترونیکی مهم هستند؟

سیستم های امنیتی به طور گسترده در شرکت ها، سازمان ها، مراکز خرید، مراکز تجاری، راه آهن، فرودگاه، اماکن عمومی و مکان های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. امکانات این سیستم ها، امکان استفاده از آن ها در مکان های دور دست را  نیز می دهد به طور که می توان از راه دور آن ها را کنترل کرد. علاوه بر این سیستم های امنیتی می توانند به عنوان سیستم های کنترل تردد، سیستم های شناسایی حریق و سیستم های کنترل دسترسی هم مورد استفاده قرار بگیرند. به طور کلی وجود سیستم های امنیتی به عنوان راه حلی برای تامین امنیت اماکن مختلف ضروری است.

انواع سیستم های امنیتی

سیستم های امنیت الکترونیکی بر اساس کاربرد، نوع فناوری مورد استفاده و ضرورت استفاده از آنها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند:

سیستم های امنیتی دوربین های مدار بسته

از دوربین های مدار بسته به منظور حفاظت و تامین امنیت ساختمان ها استفاده می شود. بخش اصلی این سیستم ها دوربین های مدار بسته ای هستند که کار نظارت را به عهده دارند. این سیستم بخش های مختلفی نیز دارد که امکان ذخیره سازی و بازیابی گزارشات را فراهم می کند. تصاویر گرفته شده توسط این دوربین ها به مرکز کنترل فرستاده می شود. دوربین، تجهیزات شبکه، دوربین های IP و مانیتور از جمله تجهیزات این سیستم های نظارتی هستند. با استفاده از این سیستم وقوع جرم از طریق دوربین ها قابل مشاهده است. از طریق آژیر می توان زنگ هشدار را به صدا درآورد. در ادامه نمونه ای از سیستم های مدار بسته را مشاهده می کنید.

دوربین مدار بسته

در سیستم های نظارتی مبتنی بر IP، ارتباطات بین دوربین ها و رایانه ی مرکزی و سایز تجهیزات از طریق LAN یا اینترنت فراهم می شود. همان طور که در شکل زیر می بینید در این سیستم ها از IP برای برقراری کلیه ی ارتباطات استفاده شده است.

سیستم های امنیتی دوربین IP

سیستم تشخیص و شناسایی حریق (آتش)

این سیستم دارای یک سنسور برای تشخیص و کشف حادثه و یک سیستم هشدار برای هشدار دادن در زمان وقوع حادثه است. هدف اصلی بکار بردن چنین سیستمی کشف سریع حادثه و هشدار آن در زمانی است که کمترین آسیب به دارایی ها وارد شد و قبل از گسترده شدن آن جلوی پیشروی آن گرفته شود. سنسورهای مختلفی برای تشخیص آتش و حریف در دسترس هستند و بسته به اینکه سیستم تشخیص حریق در کجا استفاده می شود می توان از هر یک از این سنسورها استفاده کرد.

سیستم شناسایی حریق (آتش)

سیستم کنترل دسترسی

این سیستم ها جهت کنترل دسترسی یا تردد به تجهیزات و دارایی ها توسعه پیدا کرده اند. کاربر می تواند از طریق امکانات متعددی به سیستم، مکان، تجهیزات دسترسی پیدا کند. در این سیستم ها باید به گونه هویت کاربران مشخص شود. استفاده ار کارتهای اعتباری، روش های کنترل دسترسی بیومتریک و  کارت هوشمند از جمله روش های تشخیص هویت هستند. در ادامه برخی از روش های کنترل دسترسی را مشاهده می کنید:

دستگاه کنترل دسترسی

سیستم کنترل دسترسی

کنترل دسترسی اثر انگشت

سیستم کنترل دسترسی اثر انگشت

سیستم کنترل دسترسی تشخیص چهره

نرم افزار کنترل تردد انسان

سیستم کنترل تردد خودرو

نرم افزار کنترل دسترسی

کاربرد سیستم های امنیتی الکترونیکی

کاربرد سیستم های امنیت الکترونیکی در زمینه های مختلف مانند اتوماسیون منازل، مناطق مسکونی (خانه ها و آپارتمان ها)، تجاری (دفاتر، بانک ها)، مراکز خرید (طلافروشی ها)، صنایع گوناگون، پزشکی و حمل و نقل  گسترده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *