فناوری تشخیص احساس چیست و چگونه کار می کند؟

انسان ها اغلب در تعامل و معاشرت با یکدیگر احساسات خود را از طریق چهره نشان می دهند. امروز با استفاده از هوش مصنوعی بسیاری از سازمان ها تشخیص حالت چهره را انجام می دهند تا از این طریق به احساسات افراد پی ببرند.

تشخیص حالت چهره چیست؟

تشخیص حالت چهره یکی از فناوری های تشخیص چهره است که سال هاست در حال رشد و توسعه است. در حال حاضر نرم افزارهای تشخیص احساس چهره می توانند، حالات چهره ی افراد را پردازش و تفسیر کنند. با استفاده از ابزارهای پردازش تصویر پیشرفته، این ابزارها می توانند همانند یک انسان تشخیص حالت را انجام دهند.

با استفاده از هوش مصنوعی از حالت های چهره ی افراد اطلاعاتی استخراج می گردد که می تواند برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. برای انجام تحقیقات و مصاحبه ها می توان با استفاده از این فناوری اطلاعات مفیدی بدست آورد.

فناوری تشخیص احساس چهره چه احساساتی را شناسایی می کند؟

فناوری تشخیص احساس قادر به شناسایی و تشخیص حالت های مختلفی از چهره ی افراد است. در ادامه جدولی را مشاهده می کنید که این فناوری می تواند آن ها را تشخیص دهد.

حالتویژگی ها
عصبانیتابروهای پایین آمده و در هم فرو رفته، نگاه خیره، چانه بالا آمده
خوشحالیبالا رفتن گوشه ی لب ها و شکل لبخند گرفتن
شگفت زده شدنابروها بالا رفته، چشم ها بزرگ شده، دهان باز شده
ترسدهان باز، چشمان بزرگ شده، ابروهای درهم فرو رفته
ناراحتیابروهای در هم فرو رفته، گوشه های لب پایین آمده
خشمگاز گرفتن لب ها

یادگیری عمیق برای تشخیص حالت چهره

یادگیری عمیق یکی از شاخه های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است که مانند مغز انسان عمل می کند. در یادگیری عمیق داده ها مورد بررسی و پردازش قرار می گیرند و از بین آن ها الگوهایی برای کاربردهای مختلف استخراج می گردد.

یادگیری عمیق از شبکه های عصبی استفاده می کند. شبکه ی عصبی نوعی الگوریتم که همانند ساختار مغز عمل می کند و در سال های اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد آن استفاده شده است.

مانند مغز، شبکه ی عصبی نیز دارای چندین لایه است. لایه ی ورودی، مخفی و خروجی. داده ها به عنوان ورودی به شبکه ی عصبی داده می شوند. این داده ها از بین لایه های مختلفی عبور می کنند. هر لایه پردازش هایی روی داده های ورودی انجام می دهد و سعی می کند که آن ها را به شکل خروجی مورد نظر تغییر دهد.

فناوری تشخیص احساس چگونه کار می کند؟

برای تشخیص احساس با توجه به ویژگی های چهره از فاکتورهای مختلفی استفاده می شود.

  • مکان ابروها و چشم ها
  • مکان دهان
  • تغییر ویژگی های موجود در چهره

در ادامه تصویر مراحل تشخیص حالت چهره را مشاهده می کنید.

 

تشخیص حالت چهره

پایگاه دانش

این پایگاه داده شامل تصاویری است که از آن برای مقایسه و شناسایی احساسات استفاده می گردد. هر وقت که ورودی به سیستم داده می شود، با تصاویر موجود مقایسه می گردد تا خروجی مناسب تهیه شود.

پیش پردازش و تغییر اندازه

در این مرحله ورودی بهبود می یابد و نویزها کاهش پیدا می کند. سپس اندازه ی ورودی تغییر می یابد.

اندازه گیری تفاوت ها

در این مرحله سیستم هر گونه تغییر بین تصویر ورودی و تصاویر ذخیره شده را می یابد.

شناسایی حالت چهره

این گام، آخرین مرحله است. مقایسه ها انجام می شود و خروجی مناسب تولید می شود.

 

امروزه از تشخیص احساسات برای چه کارهایی استفاده می شود؟

امروزه از تشخیص احساسات چهره کاربردهای مختلفی دارد که ممکن است تا به حال به به آن ها فکر نکرده باشیم. در ادامه تعدادی از این کاربردها را بررسی می کنیم.

تامین امنیت

در ادارات، مدارس و سایر اماکن عمومی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و از خشونت جلوگیری نماید و امنیت آن مکان را افزایش دهد. در واقع با مشاهده ی چهره ی افراد و تشخیص احساس آن ها می توان قبل از وقوع حادثه از سمت افراد، از آن جلوگیری کرد.

کمک به کارشناس نیروی انسانی

با کمک فناوری تشخیص احساس می توان مشخص نمود که آیا فرد متقاضی شغل، صادق است یا خیر. همچنین میزان با انگیزه بودن اون را نیز می توان با تحلیل چهره ی او مشخص نمود. در انتها می توان با نتایج به دست آمده از تحلیل احساس فرد، گزارشی تنظیم کرد و با توجه به این گزارش تصمیم گرفت.

سرویس مشتری

یکی دیگر از کاربردهای تشخیص احساسات در بررسی میزان رضایت مشتریان در ارائه سرویس به مشتری است. برای اینکار تصاویر گرفته شده از مشتری هنگام ورود و خروج از فروشگاه بررسی می شود تا میزان رضایت او مشخض گردد. اگر میزان رضایت کم باشد، به کارمندان اطلاع داده می شود تا اقدامات لازم را برای بهبود سرویس ها انجام دهند.

مراکز درمانی

امروز در مراکز درمانی و بهداشتی از تشخیص احساسات استفاده می شود. با تحلیل چهره ی افراد مشخص می گردد که فرد نیاز به دارو یا پزشک دارد یا خیر و در صورت نیاز اقدامات لازم در این زمینه انجام می شود.

چالش های شناسایی احساسات چیست؟

مانند هر فناوری در حال توسعه ای، فناوری تشخیص احساسات نیز خالی از خطا و چالش نیست. یکی از این چالش ها برچسب زنی دستی تصاویر است. تصاویر حالات چهره ی افراد توسط انسان ها برچسب زده می شود. هر انسانی ممکن است برداشت متفاوتی از حالت چهره ی افراد داشته باشد. دیگر مسئله ای که وجود دارد برداشت متفاوت از نشانه های موجود در چهره است. ابروهایی که در هم فرو رفته باشند ممکن است فرد را خشمگین نشان دهد، در حالی که فرد واقعا خشمگین نباشد.

مسئله ی دیگر در نظر گرفتن رنگ پوست افراد است. مدل هایی وجود دارند که حالت عصبانی را بیشتر در چهره ی افراد سیاه پوست تشخیص می دهند. در نتیجه باید تنوع داده ها به گونه ای باشد که چنین مسائلی روی نتیجه ی نهایی تاثیر کمتری داشته باشد.

همچین در فرهنگ های مختلف اختلافاتی در مورد حالات چهره ی افراد وجود دارد. ممکن است در یک فرهنگ چهره ی فرد را در یک حالت، ناراحت نشان دهند در حالی که این چهره در فرهنگ های دیگر خنثی یا خشمگین باشد.

مسائل اخلاقی تشخیص احساسات

در کنار چالش هایی که در زمینه ی تشخیص احساسات مطرح شد، مسائل اخلاقی نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد تا حریم خصوصی افراد حفظ شود. در مکان هایی افراد دوست ندارند که چهره ی آن ها تفسیر شود و احساسات آن ها مشخص گردد. در چنین مکان هایی برای حفظ حریم خصوصی افراد تشخیص احساسات ممنوع است. برای مثال در کالیفرنیا استفاده از این فناوری ممنوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *