آیا پلاک خوان در برف هم کار می کند؟

نرم افزار پلاک خوان در برف

چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، برف می بارد. وقتی فصل زمستان نزدیک می شود، برخی از مشتریان می پرسند که آیا نرم افزار پلاک خوان می تواند در شرایط برفی هم کار کند؟ برخی از پلاک خوان ها خطای زیادی دارند و نمی توانند به خوبی از پس این شرایط برآیند.

فرایند پلاک خوانی در چه مراحلی انجام می شود؟

هر نرم افزار پلاک خوان ممکن است، مراحل مخصوص به خود را داشته باشد. اما به طور کلی می توان پلاک خوانی را شامل مراحل زیر دانست. در واقع با انجام این مراحل یک عکس به یک متن قابل ویرایش تبدیل می شود.

گرفتن عکس

دوربین ها، تصاویر یا ویدئویی از خودروی عبوری می گیرند. اگر نور کافی وجود داشته باشد، تصاویر مناسبی از پلاک ها گرفته می شود. البته کیفیت دوربین و تصویربرداری نیز باید خوب باشد تا تصاویر مناسبی گرفته شود.

شناسایی پلاک

تصاویر و فایل های ویدئویی به نرم افزار ارسال می شود تا پلاک خودرو از داخل آن ها مشخص شود. با دریافت تصاویر با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، نرم افزار اقدام به شناسایی پلاک داخل تصاویر می کند. اگر دقت نرم افزار به اندازه ی کافی بالا باشد، پلاک خودرو به درستی شناسایی می شود و در غیر این صورت ممکن است تصاویر غیر مرتبط به عنوان پلاک خودرو شناسایی گردند. مخصوصا در شرایطی که آب و هوا برفی یا بارانی باشد شناسایی پلاک دشوارتر است. در نتیجه نیاز به نرم افزار قوی و دقیق وجود دارد.

تشخیص کاراکتر

تشخیص کاراکتر یکی دیگر از مراحل مهم و اصلی در فرایند پلاک خوانی است. چشم ما به راحتی می تواند تمام کاراکترهای موجود در یک پلاک را تفکیک کند و آن ها را از هم تشخیص دهد. اما برای نرم افزار کار ساده ای نیست. نرم افزار باید با داده های کافی آموزش ببنید و با استفاده از فناوری OCR کار تبدیل عکس به متن را انجام دهد. در این مرحله حروف و اعداد پلاک تشخیص داده می شوند.

تمامی این مراحل می تواند تحت شرایط مختلفی با مشکل مواجه شوند. در شرایط برفی ممکن است تصاویر خوبی گرفته نشود یا تشخیص پلاک خودرو خیلی درست انجام نشود.

چه عواملی ممکن است فرایند پلاک خوانی را تحت تاثیر قرار دهند؟

افراد و شرکت ها اغلب از پلاک خوان برای موارد زیر استفاده می کنند:

  • شناسایی مجرمان از روی پلاک خودروی آن ها
  • مدیریت ترافیک
  • مدیریت تردد پارکینگ ها
  • مدیریت کارواش ها
  • مدیریت تردد عوارضی ها

برای تمام مواردی که ذکر شد، اگر پلاک خوانی به درستی انجام نشود، وجود پلاک خوان هیچ فایده ای نخواهد داشت. برای مثال در صورت خواندن اشتباه پلاک، افراد نادرستی وارد پارکینگ می شوند و یا به افراد دارای مجوز اجازه ی ورود داده نمی شود.

دقت پلاک خوانی در شرایط مختلف

پلاک خوان در آب و هوای برفی هم کار می کند؟

وقتی که هوا برفی باشد، نرم افزار پلاک خوان می تواند کار کند؟ این مسئله بستگی به دو عامل دارد: قدرت نرم افزار پلاک خوان و اینکه آیا پلاک با چشم قابل خواندن هست یا خیر.

برخی از نرم افزارها این قابلیت را دارند که در هنگام بارش برف هم بتوانند کیفیت خود را حفظ کنند و پلاک خودروها را بخوانند. بارش برف می تواند وضوح تصاویر را کم کند و مانع از پلاک خوانی شود. پلاک ها به سختی قابل خواندن هستند.

البته هیچ سیستم پلاک خوانی دارای دقت صد در صد نیست. پلاک ها باید برای نرم افزار کاملا خوانا باشند. اگر پلاکی وجود داشته باشد که با چشم خوانده نشود، با پلاک خوان هم نمی خوان آن را خواند. برای مثال اگر برف قسمتی از پلاک را بپوشاند، نرم افزار نمی تواند آن قسمت را تشخیص دهد. این مسئله منطقی است. فرض کنید یکی از حروف پلاک خوان کاملا با برف پوشیده شده باشید. در این صورت صد در صد نمی توان پلاک را خواند. مگر اینکه معجزه ای رخ بدهد!

پلاک پوشیده در برف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *