کنترل سرعت خودروها در جاده ها با استفاده از اندازه گیری سرعت متوسط، یکی از روش های نظارت بر سرعت خودروهاست که در حال فراگیر شدن است. می توان به جای اندازه گیری سرعت لحظه ای که تنها سرعت خودرو را در یک مکان و یک لحظه اندازه می گیرد، سرعت متوسط خودرو را در یک مسیر طولانی تر اندازه گرفت. اندازه گیری سرعت متوسط دارای مزایای مشهود و قابل لمسی است: انطباق بهتر در مسیرهای طولانی تر، جلوگیری بیشتر از حوادث جاده ای، جریان ترافیک روان تر و ترافیک سبک تر، انتشار کمتر گازهای گلخانه ای و در نتیجه به حفظ بیشتر محیط زیست کمک می کند.
دوربین های ثبت سرعت متوسط چگونه کار می کنند؟
روش مورد استفاده برای ثبت سرعت متوسط در هر کشور متناسب با قوانینش، متفاوت است. اما به طور کلی برای اندازه گیری سرعت متوسط، زمان عبور خودرو را در ابتدا و انتهای جاده با استفاده یک نرم افزار پلاک خوان ثبت می کنند. با داشتن مسافت جاده و زمان سپری شده توسط خودرو می توان سرعت متوسط حرکت خودرو را محاسبه نمود. با این روش میانگین سرعت بین نقطه ی ورودی و خروجی محاسبه می شود. این مقدار بدست آمده می تواند با مقدار سرعتی که به عنوان محدودیت برای جاده ی مورد نظر تعیین شده مقایسه گردد. در این روش ممکن است سرعت اتومبیل برای لحظه ای زیاد شود. اما این مسئله به تنهایی به عنوان تخلف در نظر گرفته نمی شود. اگر سرعت متوسط خودرو در یک مسیر معین زیادتر از حد مجاز باشد، به عنوان تخلف ثبت می گردد.
اگر سرعت متوسط حرکت خودرو زیاد باشد، دوربین های جاده ای اقدام به ثبت تصویری از خودرو می کنند. در کشور آلمان تصویری هم از راننده ثبت می شود تا اطلاعات بیشتری از خودروی متخلف بدست آید. در برخی کشورها، جریمه برای صاحب خودرو اعمال می شود. در نتیجه نیازی به گرفتن تصویر شخص راننده نیست و تنها داشتن شماره ی پلاک خودرو کافی است.
روش اندازه گیری سرعت متوسط دارای مزیت های فراوانی است: رفتار راننده در سراسر مسیری که رانندگی می کند بهبود می یابد و جاده ها ایمن تر می شوند. تلفات جاده ای کمتر، هدف اصلی راه اندازی پروژه های اندازه گیری سرعت متوسط هستند. این پروژها تا حدود ۵۰ درصد باعث کاهش در آسیب های جدی و مرگ و میر و حوادث جاده ای می شوند.
از آن جایی که با اندازه گیری سرعت متوسط در طول یک مسیر طولانی، خودروها سعی می کنند سرعت خودرو را طی مسیر در حد مناسبی نگه دارند، ترافیک سنگین نخواهد بود و خودروها با اطمینان بیشتری حرکت می کنند. همچنین میزان انتشار گازهای مضر نیز در نتیجه ی کاهش سرعت خودروها کاهش می یابد.
نمونه های موفق از پیاده سازی دوربین های کنترل سرعت متوسط
در ادامه نمونه هایی موفق از پیاده سازی دوربین های کنترل سرعت متوسط در دو کشور اسکاتلند و کویت را بررسی می کنیم.
اسکاتلند: موفقیت در سیستم کنترل سرعت در اروپا با استفاده از اندازه گیری سرعت متوسط
روش اندازه گیری سرعت متوسط در بسیاری از کشورها، مفید بودن خود را به اثبات رسانده است. در اسکاتلند، این روش در بسیاری از جاده ها و منطقه ها استفاده می شود. بیش از ۳۵۰ کیلومتر از جاده های اسکاتلند مجهز به دوربین های ثبت سرعت متوسط هستند. نتایج استفاده از این دوربین ها نشان می دهد که این نوع دوربین ها می توانند برای انواع جاده ها مفید باشند و همچنین رفتار راننده ها در جاده های مجهز به این دوربین ها بهبود قابل توجهی داشته است.
کویت: امنیت بیشتر در جاده های پر خطر با استفاده از دوربین های اندازه گیری سرعت متوسط
نصب دوربین های کنترل سرعت در یکی از طولانی ترین پل های دریایی در جهان که در کشور کویت موجود است، در افزایش ایمنی تاثیر به سزایی داشته اند.
دوربین های اندازه گیری سرعت متوسط به منظور حفظ محیط زیست
کاهش سرعت و ترافیک روان باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود. برای مثال در کشور ولز استفاده از دوربین های کنترل سرعت، تا ۴۷ درصد انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش داده است. در نتیجه در بخش های آلوده، میزان انتشار گازهای گلخانه ای به نصف کاهش پیدا کرده است. همین امر به آب و هوای بهتر، حفاظت از محیط زیست و سلامت فردی کمک می کند.
بر اساس گزارش آژانس محیط زیست اروپا (EEA) کاهش سرعت از ۱۲۰ به ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در بزرگراه های اروپا میزان مصرف سوخت را ۱۲ تا ۱۸ درصد کاهش داده است. مصرف سوخت خودروهای سواری در سرعت های بالاتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت به علت افزایش مقاومت هوا، به صورت نمایی زیاد می شود. در نتیجه با کاهش سرعت، میزان مصرف سوخت هم کاهش می یابد.
دوربین های اندازه گیری سرعت متوسط ابزار قابل قبول برای کنترل سرعت
اندازه گیری سرعت با استفاده از دوربین های سرعت متوسط از نظر کاربران جاده ای روش عادلانه تری برای کنترل سرعت است. زیرا سرعت تنها در یک نقطه اندازه گیری نمی شود. بلکه در طول مسیر سرعت متوسط محاسبه می شود. زیرا ممکن است راننده به دلیل غیرعمدی سرعت خودرویش را ناگهان افزایش دهد و در همان لحظه سرعتش ثبت شود. اما این معیار مناسبی نیست. وقتی که شخصی قصد تخلف داشته باشد، در طول مسیر این کار را انجام می دهد و در انتهای مسیر با اندازه گیری سرعت متوسط مشخص می شود که فرد آیا در تمام طول مسیر سرعت بالا داشته یا خیر.
در این روش چون در ابتدای مسیر کنترل سرعت، علایمی هشداری به راننده نشان داده می شود، راننده از پیش می داند که وارد چنین مسیری می شود و در نتیجه در تمام طول مسیر سعی در کاهش سرعت خود خواهد داشت. اما در حالتی که دوربین های کنترل سرعت، سرعت را در یک لحظه ثبت کنند، راننده با اطلاع از این موضوع، تنها در یک نقطه سرعت خود را کم می کند و در ادامه ی مسیر با سرعت بالا حرکت می کند. همین امر باعث ترمزهای ناگهانی افراد هم می شود. فرد به محض دیدن دوربین های ثبت سرعت لحظه ای، سریعا ترمز می کند و ممکن است حادثه ای بیافریند.
همان طور که مشاهده می کنید این دوربین ها به حفظ یک ترافیک آرام و منظم در مسیر مشخص شه کمک می کنند.
انعطاف پذیری در دوربین های کنترل سرعت: نوع ثابت و متحرک
بنا بر نیازی که وجود دارد می توان از انواع دوربین های ثابت یا متجرک برای کنترل سرعت استفاده کرد. اگر نیاز است که مکانی به صورت موقت کنترل شود، می توان از نوع متحرک استفاده کرد. برای مثال در تونل ها و مکان های تصادف خیز از دوربین های ثابت و در مکان هایی که در حال ساخت و ساز هستند می توان از دوربین متحرک به صورت موقتی استفاده کرد.
چنین دوربین هایی را می توان با سیستم تشخیص نوع خودرو، شناسایی حمل و نقل کالای خطرناک و موارد این چنینی نیز ترکیب کرد.