تشخیص چهره چه کاربردهایی در سیستم های بهداشت و درمان دارد؟

فناوری تشخیص چهره در سیستم بهداشت و درمان

تشخیص چهره کاربردهای متعددی در سیستم درمانی دارد. استفاده از تشخیص چهره در سیستم درمانی می تواند بار کاری زیادی که بر دوش کارکنان خط درمان است را کاهش دهد. همچنین به تغییر زندگی بیماران و دیگر افراد خط درمان کمک می کند. در ادامه به معرفی سیستم تشخیص چهره و کاربرد آن در سیستم های بهداشتی و درمانی پردازیم.

سیستم تشخیص چهره چگونه کار می کند؟

تشخیص چهره فن آوری است که به شناسایی یا تایید فرد براساس ویژگی های خاص چهره او کمک می کند. این سیستم چهره انسان را در تصاویر، ویدیوها یا فید زنده تشخیص می دهد و آن ها را با پایگاه داده ای از چهره ها تطبیق می دهد تا وجود تطابق را بررسی کند.

موارد استفاده از تشخیص چهره در سیستم های مراقبت بهداشتی و درمانی

تشخیص چهره در حوزه های مختلف مراقبت های بهداشتی برای تسهیل عملیات های متعدد به کار می رود. این روش می تواند به خودکارسازی عمل ها، بهبود امنیت، کمک به بیماران، ارائه مراقبت بهتر از بیمار، و بسیاری موارد دیگر کمک کند.

امنیت ساختمان

امنیت یکی از کاربردهای اصلی فناوری تشخیص چهره است. استفاده از تشخیص چهره یک روش ساده و خودکار برای بررسی هویت افرادی است که وارد ساختمان می شوند. به این ترتیب هر فردی که اجازه ی ورود نداشته باشد شناسایی می شود. برای مثال ممکن است افرادی که از بیمارستان اخراج شده اند قصد ورود به بیمارستان را داشته باشند که از این طریق شناسایی می گردند.

معاینه بیمار

فرایند چک کردن بیمار یکی از فرایندهای اساسی و اصلی در هر بیمارستانی است که استفاده از تشخیص چهره می تواند آن را ساده تر و سریع تر کرده و بار کاری کارمندان بیمارستان را کاهش دهد.

وقتی که بیماری وارد بیمارستان می شود، چهره ی او ثبت می شود و با چهره های موجود در پایگاه داده بیمارستان مقایسه می گردد. در نتیجه نیازی به کاغذ بازی و ثبت دستی اطلاعات بیمار نیست.

علاوه بر ساده سازی فرایند چک کردن و بهبود تجربه کلی بیمار، تشخیص چهره به جلوگیری از تقلب و شناسایی بیمار اشتباه کمک می کند.

تشخیص چهره یک مزیت دیگر در مقایسه با روش های دیگر شناسایی بیمار دارد. در این روش دیگر نیازی به تماس فیزیکی و یا نزدیک با بیمار نیست. این ویژگی در زمان شیوع بیماری های عفونی بسیار مفید است.

ساعت کاری کارمندان

همانند فرایند چک کردن بیمار، از تشخیص چهره می توان برای حضور و غیاب کارکنان بیمارستان نیز استفاده کرد. شناسایی دقیق کارمندان به پیگیری ساعت کاری آن ها کمک می کند. این کار خستگی کارمندان را کاهش میدهد و از کارشکنی کارکنانی که زمانی زیادی را سر کار حضور ندارند جلوگیری می کند.

کنترل دسترسی

تشخیص چهره علاوه بر تایید هویت فرد، می تواند به کنترل دسترسی به قسمت های خاصی از ساختمان نیز کمک کند. به عنوان مثال، می تواند دسترسی به مناطق محدود را به کارکنان بیمارستان بدهد یا آن را از ورود بیماران منع کند.

نظارت و تشخیص بیمار

تشخیص چهره می تواند با فن آوری های مکمل مانند تشخیص احساسات در زمان واقعی ترکیب شود تا بینش بهتری از بیمار به دست آید. به عنوان مثال می توان از آن برای تشخیص درد، پایش وضعیت سلامتی بیماران یا حتی شناسایی علائم برخی بیماری ها استفاده کرد.

این فن آوری غیرتهاجمی و بدون تماس است، بنابراین مزیت قابل توجهی برای طیف گسترده ای از بیماران ارائه می دهد. به عنوان مثال، کودکانی که ممکن است از روش های تهاجمی یا تنظیمات مراقبت های بهداشتی بترسند، می توانند از این فن آوری برای نظارت بر وضعیت سلامتی خود استفاده کنند.

ربات ها

ربات های پرستاری از بیمار

با خودکار شدن هر چه بیشتر فعالیت های بخش های مراقبت در پاسخ به کمبود کارکنان مراقبت های بهداشتی، ربات ها به تدریج راه خود را به مراقبت های بهداشتی باز می کنند. آن ها مجهز به تکنولوژی های پیشرفته (که تشخیص چهره یکی از آن ها است) می توانند هم در بیمارستان ها و هم در خانه بیماران بهتر به بیماران خدمت کنند.

تشخیص چهره به ربات های مراقبت کننده راهی برای بهبود تعاملات با بیماران می دهد. با “تشخیص” بیماری که قبلا با آن تعامل داشته اند، می توان تعامل را شخصی تر و جذاب تر کرد. به عنوان مثال، رباتی که از سالمندان مراقبت می کند، می تواند به آن ها یادآوری کند که داروهای خاص خود را مصرف کنند، موضوعات مورد علاقه خود را زمانی که غمگین به نظر می رسند مطرح کنند و موارد دیگر.

آینده ی تشخیص چهره در سیستم مراقبت های بهداشتی و درمانی

پیاده سازی فناوری تشخیص چهره مزایای زیادی را برای سیستم درمانی به همراه دارد. از بهبود امنیت و شناسایی بیمار گرفته تا نظارت و تشخیص بیمار همگی به بهبود تجربه کاربر و کاهش بار کاری کارکنان سیستم های مراقبت بهداشتی کمک می کند.

در آینده، تشخیص چهره حتی فراگیرتر از امروز خواهد بود. ربات های پیشرفته پایش سلامتی و مراقبتی تنها برخی از کاربردهایی هستند که در حال توسعه هستند. پتانسیل تشخیص چهره در حوزه بهداشت و درمان بسیار زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *