تشخیص چهره ایمنی و راحتی را در رانندگی بهبود می بخشد

افزایش امنیت و آسودگی خودروها با تشخیص چهره

تشخیص چهره در حال تبدیل شدن به بخشی اجتناب ناپذیر از نسل بعدی خودروها است. سیستم تشخیص چهره علاوه بر حفظ امنیت راننده و جلوگیری از سرقت، تجربه بهتر و شخصی سازی شده ای را برای تمام سرنشینان خودرو فراهم می کند.

تشخیص چهره مزایای مختلفی را در جهت بهبود امنیت و راحتی خودروهای جدید فراهم آورده است. روشن کردن خودرو، پیش گیری از سرقت، شخصی سازی تنظیمات خودرو و بسیاری از موارد دیگر همگی از جمله امکانات بی شماری هستند که فناوری تشخیص چهره به همراه آورده است. در ادامه بررسی برخی از این موارد می پردازیم.

باز کردن قفل خودرو با تشخیص چهره

سالانه خودروهای زیادی به سرقت می روند و هزینه ی قابل توجهی به صاحبان خودرو تحمیل می شود. طبیعی است که در چنین شرایطی نیاز به یک سیستم ایمنی قدرتمند وجود دارد که حتی در صورت عدم وجود راننده در اطراف خودرو، ایمنی حفظ گردد. تشخیص چهره می تواند یک لایه ی امنیتی قوی را برای محافظت از خودرو ایجاد کند و از سرقت خودرو جلوگیری کرده و احتمال آن را کاهش دهد.

سیستم باز کردن قفل خودرو به راحتی و بدون نیاز به هیچ کار اضافی از طرف راننده انجام می شود. راننده فقط یک بار و برای اولین بار تصویر خود را در سیستم تشخیص چهره ثبت می کند. بعد از این، هر بار که راننده قصد استفاده از خودرو را داشته باشد، به محض قرار گیری در مقابل دوربین، چهره اش بررسی می شود و پس از احراز هویت می تواند از تمامی امکانات خودرو استفاده نماید.

صاحبان خودرو می توانند محدودیت هایی را برای استفاده ی سایر افراد نیز در نظر بگیرند. مثلا برای افراد خانواده ی خود که قصد یادگیری رانندگی را دارند محدودیت سرعت یا زمان یادگیری را اعمال کنند. یا برای کودکان محدودیت به کارگیری خودرو بدون حضور بزرگسالان را در نظر بگیرند. همچنین اگر فرد غیرمجازی قصد استفاده از خودرو را داشت به صاحب خودرو اطلاع داده می شود یا از حرکت خودرو ممانعت می شود.

سیستم تشخیص چهره ای که در خودرو به کار گرفته می شود باید به اندازه ی کافی قوی باشد تا راننده را در تمامی شرایط تشخیص دهد. این موضوعات نه تنها شامل تغییراتی در ظاهر فرد مانند گذاشتن ریش و یا عینک باشد، بلکه باید تغییراتی مانند کم و زیاد شدن نور و زوایای مختلف را نیز در بر بگیرد.

تجربه شخصی سازی شده هنگام استفاده از خودرو

افزایش امنیت تنها مزیت استفاده از تشخیص چهره در خودروها نیست. از تشخیص چهره می توان برای شخصی سازی تنظیمات خودرو برای هر شخصی که در سیستم تشخیص چهره ی خودرو تعریف می شود نیز استفاده کرد. مثلا با ذخیره تصویر راننده و پروفایل تنظیمات مربوط به او می توان هنگام استفاده راننده از خودرو تنظیمات مربوط به او را در نظر گرفت و اجرا کرد.

به عنوان مثال، به محض ورود راننده به خودرو، سیستم می تواند به صورت خودکار ایستگاه رادیویی مورد علاقه او را پخش کند، گرمایش را تنظیم کند، آینه ها و موقعیت صندلی ها را تنظیم کند. به این ترتیب راننده می تواند از همان ابتدا از تجربه کاملا شخصی سازی شده داخل خودرو لذت ببرد.

حفظ تمرکز و ایمنی راننده هنگام رانندگی

تشخیص چهره را می توان با ردیابی چهره و تحلیل حرکات و حالات چهره ترکیب کرد تا تصویر کاملی از وضعیت روحی راننده بدست آید. این سیستم می تواند با بررسی حالات چهره و نگاه راننده احساسات مختلف او مانند بی توجهی، خواب آلودگی، خشم و دیگر مسائلی که ممکن است منجر به رانندگی ناایمن شود را تشخیص دهد.

داده های مرتبط با راننده و مسائل جاده ای می توانند مسائلی که منجر به وضعیت خشم یا ناراحتی راننده شوند را تشخیص دهند. به عنوان مثال اگر یک مسیر خاص احتمال بر انگیختن خشم راننده را داشته باشد، سیستم می تواند مسیر متفاوتی را پیشنهاد دهد. همچنین اگر سیستم خواب آلودگی یا خستگی را در راننده تشخیص دهد، سیستم می تواند به راننده هشدار دهد که در اطراف جاده توقف کند و بعد از استراحت دوباره رانندگی را از سر بگیرد.

در واقع هدف چنین سیستمی تشخیص یک تهدید بالقوه برای ایمنی است. در این سیستم ها در صورت وجود یک تهدید می توان از طریق دادن هشدارهای شنیداری، کنترل جزئی خودرو مانند کاهش سرعت و مواردی از قیبل از تهدیدات جلوگیری کرد.

محافظت از کودکان

استفاده از سیستم تشخیص چهره در خودروها جهت شناسایی کودکان، ساده و مقرون به صرفه است. سیستم تشخیص چهره می تواند سن مسافرین را تشخیص دهد و در صورت حضور تنهای این افراد در خودرو هشدارهایی را صادر کند.

علاوه بر مورد ذکر شده می توان در صورت مشاهده ی یک کودک در خودرو سرگرمی هایی مناسب با سن او در خودرو فراهم نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *