نرم افزار کنترل تردد

نرم افزار کنترل تردد به عنوان یک سیستم کنترل دسترسی و عبور مرور خودروها و انسان ها در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. شکل ساده ی کنترل افراد و خودروها به کارگیری نیروی انسانی برای است. به این صورت که نیروی انسانی باید همیشه در محل حضور داشته باشد و مجوز ورود و خروج افراد را بررسی کرده و اجازه ی دسترسی به آن ها را بر اساس آن بدهد.

اما امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات می توان این کار را ساده تر و با دقت تر انجام داد. نیازی به نیروی انسانی برای این کار نخواهد بود و نرم افزار کنترل تردد می تواند کنترل تردد انسان ها و خودرو ها به صورت خودکار (اتوماتیک) انجام دهد.

شرکت هوش داده ی مهتاب با ارائه دو محصول نرم افزار پلاک خوان خودنگار و نرم افزار تشخیص چهره ی رخ نگار به سازمان ها، ادارات، شرکت ها و هر مجموعه دیگری، یاری می رساند تا با دقت و سرعت بالا و هزینه ی پایین به مدیریت تردد مجموعه ی خود بپردازند. برای آشنایی بیشتر با کنترل تردد که شامل کنترل تردد انسان و خودرو است باید با کنترل دسترسی هم آشنا شویم.

کنترل دسترسی چیست؟

کنترل دسترسی در واقع به تکنیک هایی گفته می شود که مشخص می کند چه چیزها یا چه کسانی می توانند به مکانی یا منبعی که برای عموم افراد آزاد نیست وارد شوند. کنترل دسترسی یک موضوع بسیار مهم در امنیت سازمان ها و شرکت هاست و هر سازمانی باید راه حلی را برای کنترل دسترسی و به منابع و تجهیزات خود داشته باشد. کنترل دسترسی یکی از اجزای اساسی برنامه های امنیتی هر سازمان یا شرکتی است که دارای منابعی هستند که دسترسی به آن ها محدود شده است.

کنترل دسترسی به دو صورت انجام می شود:

  • کنترل دسترسی فیزیکی: دسترسی به ساختمان ها، اتاق ها، تجهیزات و به طور کلی دارایی های فیزیکی را محدود می کند.
  • کنترل دسترسی منطقی: دسترسی به شبکه، فایل ها و داده ها را محدود می کند.

سازمان ها بر اساس سطح امنیتی مورد نیاز، روش های کنترل دسترسی متفاوتی دارند:

روش های کنترل دسترسی

کنترل دسترسی اجباری (MAC)

 در این مدل، حق دسترسی توسط یک مرجع مرکزی مشخص می شود. این روش اغلب در دولت ها و محیط های نظامی استفاده می شود.

 کنترل دسترسی احتیاطی (DAC)

 در این مدل مدیران یا صاحبان سیستم، داده ها و منابع کنترل شده، مجوز دسترسی و نوع آن را تعیین می کنند. در بسیاری از این مدل ها، امکان انتقال حق دسترسی افراد به دیگران ممنوع است. یکی از انتقاداتی که به این سیستم می شود نبود یک سیستم کنترل مرکزی است.

کنترل دسترسی مبتنی بر نقش (RBAC)

 در این مدل سطح دسترسی بر اساس گروه ها و افراد مرتبط با آن کسب و کار تعیین شده است(به طور مثال مهندس سطح ۱، سطح اجرایی و …).  مدل مبتنی بر نقش شامل تخصیص، اختیارات و مجوز نقش ها می شود.

کنترل دسترسی مبتنی بر قاعده

 در این روش، مدیر سیستم قواعدی را به منظور کنترل دسترسی افراد به منابع تعیین می کند. اصولا این قواعد بر پایه ی یکسری شروطی مانند زمان و موقعیت هستند.

کنترل دسترسی مبتنی بر ویژگی(ABAC)

 کنترل دسترسی را با ارزیابی مجموعه‌ای از قواعد، سیاست‌ها و روابط با استفاده از ویژگی‌های کاربران، سیستم‌ها و شرایط محیطی و حقوق دسترسی مدیریت می‌ کند.

شرکت هوش داده مهتاب دو نرم افزار پلاک خوان و تشخیص چهره را به منظور مدیریت کنترل تردد توسعه داده است. در ادامه با نرم افزارهای کنترل تردد و تشخیص چهره آشنا خواهیم شد.

نرم افزار کنترل تردد خودرو (نرم افزار پلاک خوان)

نرم افزار پلاک خوان می تواند برای کنترل دسترسی، کنترل گیت ها و موانع مورد استفاده قرار بگیرد. دیتابیسی از خودروها و راننده ها توسط مسئولان امنیتی سازمان و یا شرکت مربوطه ایجاد می شود. طبق اطلاعاتی  که در این پایگاه داده ذخیره شده است به افراد اجازه ی ورود و خروج از پارکینگ داده می شود. برای مثال اطلاعات تمام پرسنل یک اداره داخل پایگاه داده وارد شده و تنها این افراد مجوز ورود به پارکینگ اداره یا سازمان را دارند. علاوه بر این تمام اطلاعات خودروهای عبوری ذخیره می شود تا در صورت لزوم در آینده مورد بررسی قرار بگیرند.

طرز کار پلاک خوان به این صورت است:

اتومبیل یا خودرو به گیت (راهبند) نزدیک می شود. راهبند، برد کنترل تردد و دوربین هر سه به نرم افزار کنترل تردد متصل هستند. با نزدیک شدن خودرو به راهبند، تصویر خودرو و پلاکش در نرم افزار بررسی می شود. در این نرم افزار از ماژول پلاک خوان درخواست خواندن پلاک می شود. ماژول پلاک خوان، با الگوریتم های OCR خواندن پلاک را در کسری از ثانیه انجام می دهد.

نرم افزار کنترل تردد، پلاک قرائت شده را با پلاک های موجود در پایگاه داده (دیتابیس) مقایسه می کند. با توجه به مجوزی که برای پلاک تعریف شده اجاره ی ورود داده می شود یا از ورود ممانعت می کند. این سیگنال به برد کنترل تردد فرستاده می شود و گیت باز می شود.

با ورود خودرو به گیت، یا خارج شدن آن، نرم افزار کنترل تردد، می تواند خوانش و بررسی پلاک خودروی دیگری را شروع کند. تمامی این کارها بدون دخالت انسان و به صورت خودکار انجام می شود.

با اتصال دوربین هایی در محل ورود و خروج خودروها و شناسایی خودروها توسط این دوربین ها و مقایسه اطلاعات پلاک خودروهای ثبت شده توسط دوربین با اطلاعات پایگاه داده، می توان مطمئن بود که تنها خودروهای دارای مجوز می توانند وارد شوند. با اتصال پلاک خوان به گیت و راهبند توسط برد کنترل تردد می توان دسترسی به مکان های مختلف را به صورت خودکار تحت کنترل درآورد.

نرم افزار کنترل دسترسی

نرم افزار کنترل تردد انسان (نرم افزار تشخیص چهره)

در سال های اخیر فناوری تشخیص و شناسایی چهره توجه زیادی در صنعت و دانشگاه به خود جلب کرده است. کنترل دسترسی با فناوری تشخیص چهره، توسط دولت ها و سازمان ها در حال استفاده است.

برای کنترل تردد افراد می توان از نرم افزار تشخیص چهره استفاده کرد. با توجه به پیشرفت های بسیاری که در زمینه ی الگوریتم های هوش مصنوعی صورت گرفته است، فناوری تشخیص و شناسایی چهره نیز بهبود قابل توجهی یافته است و امروزه می توان با بهره گیری از این الگوریتم ها تشخیص چهره را با دقت بالایی انجام داد.

با ورود هر فرد به گیت ورود و خروج، تصاویر چهره ی فرد توسط دوربین های مدار بسته ی تشخیص چهره گرفته می شود. دوربین به نرم افزار متصل است. این اتصال از طریق ارتباطات تحت شبکه و تحت وب انجام می گیرد.

نرم افزار با دریافت تصاویر شروع بعه شناسایی فرد می کند. اطلاعات فرد در پایگاه داده جستجو می شود. در صورت یافتن فرد، سیگنالی به گیت ارسال شده و گیت باز می شود و در غیر این صورت گیت بسته می ماند. تمام اطلاعات ورود و خروج افراد در پایگاه داده ثبت می شود تا در مواقع مورد نیاز بازبینی و تحلیل شود.

نرم افزار کنترل تردد انسان

به طور کلی مجوز ورود خودرو و انسان بر اساس مواردی که داخل نرم افزار تعریف شده است انجام می شود:

  • هر ساعت از شبانه روز
  • روزهای هفته و ماه و سال
  • شماره ی پلاک خودرو یا نام و مشخصات فرد

مزایای  کنترل تردد هوشمند

ورود و خروج خودکار، هشدار دادن در صورت شناسایی پلاک خودروی غیرمجاز، یکپارچه سازی با گیت و راهبند، گزارش دهی زمان و تعداد پارک خودرو، امنیت بیشتر از جمله مزایایی یک سیستم کنترل تردد هوشمند هستند.

منبع۱ ، منبع ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *