دوربین پلاک خوان چه تفاوتی با نرم افزار پلاک خوان دارد؟

دوربین پلاک خوان

 تشخیص خودکار شماره پلاک خودرو (ANPR) اصطلاح خاصی، برای سیستم هایی است که از هوش مصنوعی برای تشخیص پلاک خودرو و حروف و اعداد روی آن استفاده می کنند. این سیستم ها اغلب از OCR برای تشخیص و شناسایی پلاک خودرو استفاده می کنند. این سیستم ها اغلب به منظور کنترل تردد خودروها، جمع آوری عوارض، مدیریت پارکینگ و تحلیل ترافیک مورد استفاده قرار می گیرند.

این سیستم ها با دریافت تصاویر از دوربین ها، ابتدا وجود پلاک خودرو را در تصویر تشخیص داده و سپس شروع به خواندن پلاک می کنند. به این صورت که با بکارگیری الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق که قبلا برای این کار آموزش دیده اند، توانایی خواندن حروف و اعداد را دارند. این اطلاعات توسط نرم افزار پلاک خوان ثبت و در یک پایگاه داده با تمام جزئیات مانند تاریخ و جهت ورود و خروج ذخیره می شوند. سیستم پلاک خوان مزایای زیادی دارد. از جمله اینکه کنترل تردد را خودکار می کند. همچنین می تواند تعداد زیادی پلاک را به صورت همزمان پردازش کند. در شرایط سخت آب و هوایی و نوری توانایی خواندن پلاک ها را دارد. در کنار این موارد سیستم پلاک خوان نسبت به تشخیص و ثبت دستی پلاک توسط انسان بسیار دقیق تر و سریع تر است. فناوری تشخیص خودکار پلاک خودرو به دو صورت نرم افزار پلاک خوان و دوربین پلاک خوان مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به بررسی این دو شکل از پلاک خوان می پردازیم و تفاوت های آن ها را مرور می کنیم.

نرم افزار پلاک خوان

نرم افزار پلاک خوان تصاویر یا ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین را پردازش می کند. این سیستم از الگوریتم های پیشرفته ای از جمله تشخیص کاراکتر نوری (OCR) برای شناسایی و استخراج اطلاعات پلاک خودرو  استفاده می کند. نرم افزار پلاک خوان داده های ثبت شده را تفسیر می کند، اعداد و حروف را تشخیص می دهد و اطلاعات را در قالب دیجیتال ذخیره می کند. همچنین می تواند با سیستم های دیگر برای نظارت بلادرنگ و صدور هشدارهای لازم براساس پلاک های شناخته شده ادغام شود.

دوربین پلاک خوان

دوربین های پلاک خوان دستگاه های فیزیکی مجهز به سنسورهای با رزولوشن بالا و نورپردازی مادون قرمز هستند. آن ها تصاویر واضحی از پلاک خودرو، حتی در شرایط نوری مختلف و در سرعت های بالا ثبت می کنند. دوربین های ANPR بر ثبت تصاویر پلاک خودرو تمرکز دارند که قرار است توسط نرم افزار پلاک خوان برای شناسایی و تحلیل پردازش شوند.

دوربین های پلاک خوان به صورت استراتژیک در مکان هایی مانند عوارضی ها، پارکینگ ها و بزرگراه ها قرار می گیرند تا داده های پلاک را برای کاربردهای مختلف مانند جمع آوری عوارض و اثبت تخلف، ثبت کنند.

نتیجه گیری

پلاک خوان، یک فناوری پیشرفته است که با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی پلاک خودروها را می خواند و آن ها را ثبت می کند. این فناوری به منظور کنترل تردد خودروها و نظارت بر عبور و مرور آن ها توسعه یافته است. پلاک خوان هم می تواند به صورت دوربین و هم به صورت نرم افزار ارائه شود. منظور از دوربین پلاک خوان، یک دوربین سخت افزاری است که تصاویر ثبت شده در آن توسط نرم افزار پلاک خوان که در داخل خود دوربین تعبیه شده است پردازش می گردد. اما نرم افزار پلاک خوان، تنها یک سیستم نرم افزاری است که تصاویر گرفته شده از دوربین های مختلف به آن ارسال شده و این سیستم آن ها تجزیه و تحلیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *