تشخیص چهره چه کمکی به نظارت بر راننده می کند؟

یکی از کاربردهای فناوری تشخیص چهره نظارت بر رفتار و توجه راننده در حین رانندگی با خودرو است. در واقع از تشخیص چهره برای حل مساله مهم رانندگی یعنی حواس پرتی راننده استفاده می شود که علت اصلی تصادفات در سراسر جهان است. در ادامه به جنبه های کلیدی کاربرد تشخیص چهره در نظارت بر راننده می پردازیم. این روند گامی مهم در جهت ایمن تر و هوشمندتر کردن خودروها است، چرا که از فن آوری بیومتریک برای افزایش آگاهی و پاسخگویی راننده استفاده می کند. این طرح با هدف کاهش تصادفات جاده ای و بهبود ایمنی حمل و نقل هم راستا است.

سیستم های نظارت بر راننده از نرم افزارهای هوشمند، شامل الگوریتم های پردازش تصویر و  تصمیم گیری هوشمند، برای تحلیل حالات چهره و تشخیص نشانه های خستگی، حواس پرتی یا حالت های احساسی راننده استفاده می کنند تا هوشیاری راننده را تضمین می کنند. در ادامه به بررسی تعدادی از کاربردهای سیستم های تشخیص چهره در نظارت بر می پردازیم.

کاربرد سیستم های تشخیص چهره در نظارت بر راننده

شناسایی راننده

از سیستم تشخیص چهره می توان برای شناسایی و احراز هویت راننده نیز استفاده کرد. به این صورت که سیستم تشخیص چهره بررسی می کند آیا فرد پشت فرمان، راننده مجاز است و  از این طریق باعث افزایش امنیت و جلوگیری از استفاده غیر مجاز از خودرو می شود. تشخیص چهره می تواند هویت راننده را قبل از شروع حرکت خودرو تایید کند. در نتیجه از رانندگی افراد غیر مجاز با خودرو جلوگیری می کند و امنیت را افزایش می دهد.

تشخیص خواب آلودگی

از تشخیص چهره می توان برای تشخیص نشانه های خواب آلودگی یا حواس پرتی راننده استفاده کرد. این سیستم حالات چهره و حرکات چشم را تجزیه و تحلیل می کند تا تشخیص دهد چه زمانی راننده خواب آلود است یا به جاده توجه نمی کند. اگر خواب آلودگی یا حواس پرتی تشخیص داده شود، سیستم می تواند هشدارهایی برای بیدار کردن راننده یا بازگرداندن توجه او به رانندگی صادر کند.

تشخیص حواس پرتی راننده

این فن آوری می تواند حواس پرتی راننده را تشخیص دهد. مانند زمانی که راننده از گوشی هوشمند استفاده می کند یا مشغول فعالیت های دیگری است که توجه او را از جاده دور می کند. سپس می تواند هشدارهایی برای افزایش تمرکز راننده بر رانندگی صادر کند.

تنظیمات سفارشی سازی شده

برخی از سیستم های پیشرفته از تشخیص چهره برای شخصی سازی تنظیمات داخل خودرو استفاده می کنند. به عنوان مثال، این سیستم می تواند موقعیت صندلی، آینه ها و کنترل دما را براساس اولویت های شناخته شده راننده تنظیم کند.

تشخیص خستگی

تشخیص چهره می تواند خستگی راننده را با ردیابی تغییرات در ویژگی های چهره، مانند افتادن پلک ها یا تغییر در حالات چهره، تحت نظر بگیرد. سپس در صورت تشخیص خستگی به راننده یا سیستم خودران هشدار می دهد که مقداری استراحت کنند تا خستگی اش برطرف شود.

تشخیص احساسات

این فن آوری می تواند حالات چهره را برای تشخیص احساساتی مانند خشم، استرس، نگرانی تحلیل کند. این کار از طریق تحلیل و ردیابی ویژگی های کلیدی چهره مانند خنده، اخم، حرکات ابرو و موارد دیگر مشخص می گردد.  درک وضعیت عاطفی راننده می تواند به ارائه کمک یا مداخلات مناسب کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *