کاربرد OCR در خواندن کد کانتینرها

OCR برای شناسایی کد کانتینر

در مطالبی دیگر به کاربرد OCR و تعریف آن اشاره کرده ایم و در این پست قصد داریم به کاربرد OCR در خواندن کد کانتینرها بپردازیم. OCR یا نویسه خوان نوری (تبدیل عکس به متن) در واقع نوعی فناوری است که با تشخیص و خواندن کاراکترهای موجود در تصاویر  می تواند این کاراکترها که شامل حروف و اعداد هستند را تشخیص دهد و آن ها را به متن تبدیل کند. کاربردهای مختلفی برای نویسه خوان نوری وجود دارد که از جمله آن می توان به نرم افزار پلاک خوان و نرم افزار تبدیل عکس به متن اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم، به بررسی کاربرد OCR یا همان نویسه خوان نوری در کانتینرها بپردازیم. هر کانتینری داری یک شناسه ی منحصر به فرد است که از آن برای شناسایی کانتینر استفاده می شود.

سرویس شناسایی خودکار کد در کانتینرها  که به اختصار ACCR خوانده می شود (automatic container code recognition)، برای شناسایی و ردیابی کانتینرهای ثابت و متحرک استفاده می شود. هنگامی که یک کانتینر در حال بارگیری یا بارگذاری باشد، می توان با در اختیار داشتن یک سیستم OCR مناسب مدیریت و نظارت بهتری بر روی این وسایل حمل و نقل داشت. مدیریت موثر و کارآمد در گیت های ورودی و خروجی، محوطه و محل بارگذاری و بارگیری کانتینرها در بنادر و ترمینال های مدرن همراه با افزایش سرعت و امنیت، اتوماسیون فعالیت ها و ردیابی سریع کانتینرها از مزایای وجود یک فناوری OCR کارامد است.

شناسایی خودکار کد کانتینرها چگونه کار می کند؟

  • ابتدا تصویر کانتینر توسط دوربین گرفته می شود.
  • مکان کد شناسایی کانتینر بر روی تصویر پیدا می شود.
  • این کد توسط فناوری OCR خوانده می شود.
  • کد خوانده شده به منظور بررسی و استفاده در آینده ذخیره می شود.

شناسایی خودکار کد کانتینر

کاربرد OCR در خواندن کد کانتینرها

  • ایجاد یک پایگاه داده ی جامع از کانتینرها و اطلاعات مرتبط با ترافیک آن ها
  • خودکارسازی و ساده سازی فرایند حمل و نقل
  • مدیریت و کنترل مرزها
  • مدیریت موجودی
  • سیستم نظارت بر کانتینرها

 

استاندارد کد کانتینر

استانداردی که برای شناسایی مدل کانتینر استفاده می شود ISO 6346:1995 است. با استفاده از این استاندارد هر کانتینر دارای یک شماره ی منحصر به فرد خواهد بود. طبقه این استاندارد شناسه ی هر کانتینر این کد دارای قسمت های زیر است:

کد مالک(سه حرف بزرگ لاتین)

این کد نشان دهنده ی صاحب یا مالک کانتینر است. تمام کانتینرهایی که مربوط به یک شرکت باشند دارای کد یکسانی هستند. در واقع سازمان ثبت مالکیت کانتینر در جهان موظف به کدگذاری کانتنیرهاست تا هر کانتینری مرتبط با هر شرکتی دارای کد باشد. برای مثال در تصویر زیر کد مالک UES است.

کد گروه محصول (یک حرف)

این یک حرف نشان دهنده ی نوع کانتینر هست که یا با حرف های U، Z و J مشخص می شود. از حرف Z برای همه ی کانتینرهای باربری، از حرف J برای تمام تجهیزات مرتبط با کانتینرهای باربری و از حرف U برای کانتینرهای دریایی استفاده می شود.

شماره ی سری(شش حرف)

این کد به اختیار مالک به هر یک از کانتیرهایش اختصاص داده می شود. در تصویر زیر شماره ی سری ۴۸۵۸۱۲ است.

شماره ی تطبیق (یک حرف)

این عدد با کد مالک و شماره ی سری دارای یک ارتباط ریاضی است و نمی تواند به صورت دلخواه انتخاب شود. عدد ۵ کد تطبیق در کانتینر نمونه است.

کدهای نوع و اندازه (۴ حرف یا شماره)

بسیاری از کانتینرها در سراسر دنیا با استفاده از استاندارد ۶۳۴۶ ISO کدگزاری شده اند.  این کد طول، ارتفاع و پهنای کانتینر را مشخص می کند. اولین کاراکتر طول، دومین کاراکتر ارتفاع و پهنا و سومین و چهارمین کاراکتر نشانگر نوع کانتینر است. روش دیگر کدگذاری بر اساس استاندارد ۳۱۶۶ ISO  است که در آن کد کشور، اندازه و نوع کد مشخص می شود. در این روش دو حرف اول نشان دهنده ی کد کشور، دو عدد بعدی به ترتیب طول و ارتفاع و دو عدد آخر کد نوع را مشخص می کنند. LEG1 در تصویر زیر نمونه ای از این کد است.

کدگزاری کانتینرها

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نرم افزار OCR کانتینر به قسمت تماس با ما مراجعه کنید:

تماس با ما

منبع یک، منبع دو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *