چگونه هوش مصنوعی صنعت مد را دگرگون کرده است؟

هوش مصنوعی در صنعت مد

امروزه پوشیدن لباس تنها به منظور پوشاندن نیست، افراد برای نشان دادن سبک زندگی خود، زیبایی و حتی شخصیت خود از لباس های مختلفی استفاده می کنند. صنعت مد، یکی از صنایع مهم و بزرگ در سراسر دنیا است که بازار آن در سال ۲۰۱۸، بالغ بر ۳ تریلیون دلار بوده است. هوش مصنوعی در صنعت مد از طراحی گرفته تا تولید و بازاریابی تاثیر گذار است و می توان گفت که نقش بزرگی در تغییر این صنعت ایفا می کند. در ادامه با کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت مد و همچین مزایایی آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت مد

همان طور که اشاره شد هوش مصنوعی کاربردهای مختلفی در صنعت مد دارد و این کاربردها در آینده بیشتر هم خواهند شد. در واقع می توان گفت هوش مصنوعی صنعت مد را دگرگون خواهد کرد. در ادامه تعدادی از کاربردها را بررسی می کنیم.

هوش مصنوعی در طراحی مد

الگو، طراحی و ترکیب رنگ مناسب، به منظور طراحی یک لباس جذاب برای مشتریان بسیار مهم است. با استفاده از هوش منصوعی می توان گرایش ها یا ترندهای جدید در مد را شناسایی کرد. ترندهای جدید به سرعت در حال تغییر هستند و مدها موجود با سرعت تغییر می کنند و مدهای جدیدی می آیند. طراحان باید با این سرعت همگام شوند. هوش مصنوعی می توانند مدهای جدید را تحلیل کند و طرح های جدید را با کمک این اطلاعات پیش بینی و طراحی کند. با تحلیل این داده ها، هوش مصنوعی می تواند اطلاعات جالب و مهمی در مورد اینکه چه استایل هایی بیشتر و کمتر مورد توجه قرار گرفته اند، در اختیار بگذارد و پیشنهاداتی را برای توسعه ی سبک های جدید در اختیار طراحان قرار دهد.

برای مثال برندهای مطرح مد مانند Zara، Top Shop و H&M با شناسایی و پیش بینی سریع نیازهای مشتریان و ترندهای جدید در صنعت مد و طراحی و تولید و در اختیار قرار دادن آن ها به مشتریان، رضایت بیشتری را کسب می کنند.

هوش مصنوعی در طراحی لباس

هوش مصنوعی در تولید

در صنعت تولید پوشاک، فشار کار بالاست. در دوخت، مرتب سازی و فرایندهای دیگر استفاده از هوش مصنوعی می تواند، دقت و سرعت کار را بالا برده و هزینه نیروی انسانی را کاهش دهد. ربات ها و ماشین های هوشمند می توانند همزمان کار دوخت پارچه ها را انجام داده و در کنار آن وجود معایب در پارچه را نیز تشخیص دهند.

هوش مصنوعی در تولید لباس

پرو مجازی

یکی دیگر از امکاناتی که هوش مصنوعی در اختیار مشتریان می گذارد، امکان بررسی لباس ها و وسایل جانبی مانند عینک بر روی بدن بدون نیاز به پوشیدن و استفاده ی واقعی از آن هاست.

Van Heusen یک برند لباس در دنیاست یک آینه ی هوشمند برای پرو مجازی ایجاد کرده است که مشتریان می توانند براحتی با قرار گرفتن جلوی آینه و اسکن بارکد لباس، لباس را روی بدن خود مشاهده کنند بدون اینکه نیاز باشد واقعا آن لباس را بپوشند. همچنین مشتری می تواند رنگ ها و سایزهای مختلف لباس را از طریق این آینه ی مجازی انتخاب و بررسی کند.

پرو مجازی لباس

سیستم های توصیه گر در فروشگاه های آنلاین

فروشگاه های آنلاین نیز از مزایای هوش مصنوعی بی بهره نمانده اند. وقتی مشتری کالایی را در سایت های فروش آنلاین جستجو و مشاهده می کند، آیتم های مشابهی از نظر رنگ، قیمت، خرید های قبلی و دیگر ویژگی ها به مشتری نشان داده می شود.

سیستم های توصیه گر

جستجو بر اساس تصویر

اگر تا به حال از جستجوی تصاویر در موتور جستجوی گوگل استفاده کرده باشید، متوجه شده اید که می توانید علاوه بر متن، عکس های خود را نیز وارد موتور جستجو کنید و گوگل نیز با بررسی عکس، سایت هایی که تصویر مورد نظر یا تصاویری شبیه عکس مورد نظر را دارا باشند، را به شما نمایش خواهند داد. در فروشگاه های آنلاین نیز می توان چنین امکاناتی را فراهم کرد تا مشتری تصویر مورد نظر خود را که ممکن است با دوربین گرفته باشد یا از جای دیگری تهیه کرده باشد، وارد قسمت جستجو کرده و نتایج را دریافت کند. در این جستجو از فناوری بینایی ماشین که یکی از شاخه های هوش مصنوعی است برای تجزیه و تحلیل تصویر استفاده می شود و سپس نتایج مرتبط به او نشان داده می شوند.

چت بات ها

استفاده از چت بات های هوشمند می تواند اطلاعات مربوط به ترجیحات مشتریان و خریدهای مورد نظر را او را دریافت کند تا مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. علاوه بر این مشتری می تواند با چت بات های هوشمند موجود در سایت های خرید آنلاین و یا اپلیکیشن های مرتبط با آن ارتباط بر قرار کند و در مورد لباس یا کفش مورد نظر خود سوال هایی را مطرح نماید.

 چت بات

مزایای هوش مصنوعی در صنعت مد

با توجه به پیشرفت های موجود در عرصه ی تحلیل داده های حجیم و توسعه ی ابزارهای قدرتمند در این زمینه، داده های انبوهی مرتبط با مشتریان، می توانند تحلیل شوند و اطلاعات ارزشمندی از آن ها بدست آید. هوش مصنوعی کسب و کارهای مرتبط با مد را قادر می کند که گرایشات و ترجیحات مشتریان و رفتار آن را بررسی و ردیابی کنند. در ادامه تعدادی از مزیت های هوش مصنوعی برای صنعت مد را بررسی می کنیم:

بهبود در ارائه ی سرویس به مشتریان

با بکارگیری چت بات های هوشمند و دیگر تکنولوژی های ارائه دهنده ی سرویس به مشتری، نحوه ی ارائه ی سرویس به مشتریان و چگونگی تعامل مشتریان با برندهای مختلف دگرگون شده است. چت بات ها می توانند مشتریان را در عملیات مربوط به خرید هدایت کرده و توصیه هایی به مشتریان ارائه دهند و در نتیجه نرخ خرید افزایش پیدا کرده و تجربه ی مشتریان در طول خرید و یافتن محصولات مورد نظر بهبود پیدا می کند. در واقع مشتری تجربه ی خوشایندی از خرید خود خواهد داشت.

بهبود در مدیریت موجودی کالاها

با استفاده از هوش مصنوعی، سیستم مدیریت موجودی می تواند بر اساس رفتارها و اطلاعات مشتریان، موجودی مورد نیاز را پیش بینی نماید. سیستم های هوشمند قادر به تشخیص کالاهای پرفروش و کم فروش هستند و در نتیجه می توان برنامه ریزی برای مدیریت موجودی کالا را با دقت و صحت بیشتری با کمک این سیستم ها انجام داد.

نیروی انسانی کمتر با افزایش اتوماسیون

کسب و کارهای مرتبط با مد می توانند با بهره گیری از هوش مصنوعی بسیاری از کارهای تکراری و زمان بر که توسط نیروی انسانی انجام می شود را به صورت خودکار انجام دهند. اموری مانند ورود اطلاعات و پشتیبانی از مشتریان نیز می تواند به صورت خودکار انجام شود و در نتیجه استفاده از افراد فقط محدود به انجام امور مهم و استراتژیک می شود.

کاهش اقلام بازگشتی

بازگشت اقلام فروخته شده در صنعت مد آسیب زیادی به همراه دارد. استفاده از سیستم های هوشمند، مشتریان را قادر می کند که اطلاعات شخصی سازی شده و کاملی را در مورد محصول مورد نظر خود کسب کنند و همین منجر به کاهش انتخاب نادرست مشتریان خواهد شد. در نتیجه مقدار اقلام بازگشتی کاهش پیدا کرده و همچنین رضایت مشتریان افزایش می یباد.

نمونه هایی از کاربرد هوش مصنوعی در صنعت مد

در این بخش چند نمونه از شرکت هایی که از هوش مصنوعی در مراحل مختلف صنعت مد استفاده می کنند را بررسی می کنیم:

 

Alibaba

شرکت علی بابا در چین، فروشگاه FashionAI خود را در صنعت مد راه اندازی کرده است که امکاناتی نظیر آینه ی هوشمند برای در اختیار قرار دادن اطلاعات مرتبط با کالا و همچنین سیستم های توصیه گر را در اختیار قرار می دهد. در تصویر زیر آینه ی هوشمند، اطلاعات مرتبط با لباس مورد نظر را به مشتری نشان می دهد. تنها کافیست مشتری لباس را جلوی آینه قرار دهد تا آینه لباس را تشخیص دهد.

هوش مصنوعی در صنعت مد

Tommy Hilfiger

Tommy Hilfiger به همراه IBM پروژه ای را راه اندازی کردند که طراحان مد در آن بتوانند از دانش هوش مصنوعی استفاده کنند. در این پروژه طراحان مجموعه ای از طرح ها را با استفاده از رنگ ها، الگوها و سبک هایی که توسط هوش مصنوعی تولید شده بود، ایجاد کردند. در واقع هدف اصلی از انجام این پروژه ی مشترک پیش بینی ترندهای جدید در صنعت مد به منظور بهبود طراحی است. با در اختیار داشتن هزاران عکس در این صنعت، خلاقیت بهبود پیدا کرده و شرکت می تواند در صنعت مد پیتشتار شود.

 

Macy’s

دستیار خرید Macy’s برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ به منظور کمک به خریداران در فروشگاه ها توسعه پیدا کرد. در واقع هدف توسعه ی این ابزار کمک به بهبود تجربه ی مشتریان در هنگام خرید محصولات است. Macy’s با استفاده از فناوری پردازش زبان طبیعی می تواند به پرسش هایی مشتریان نظیر “کجا می توانم پوتین زنانه پیدا کنم؟” پاسخ دهد.

طراحی لباس با هوش مصنوعی

Amazon

استفاده از سیستم های توصیه گر به منظور توصیه و پیشنهاد به مشتریان و خریداران بر اساس ترجیحات و اطلاعات موجود در مورد آنها، یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در Amazon است. آمازون در حال توسعه ی یک سیستم طراحی مد با استفاده از هوش مصنوعی است. الگوریتم های هوش مصنوعی موجود در این سیستم می تواند با کپی برداری از سبک های مد به طراحی سبک های جدید بپردازد.

شرکت آمازون

 

منبع ۱، منبع ۲

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *