خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند

خانه هوشمند چیست و چه ویژگی هایی دارد؟  آیا دوست دارید در خانه ای زندگی کنید که تمام وسایل آن هوشمند هستند؟ زندگی در خانه ی هوشمند چه مزیت هایی دارد؟ چه نگرانی هایی در مورد خانه های هوشمند وجود دارد؟

ماشین لباس شویی، یخچال و اجاق گاز هوشمند و خیلی از وسایل و ابزار هوشمند دیگر می توانند گزینه ی مورد انتخاب شما در هنگام خرید باشند. ولی منظور از هوشمندی چیست؟ اجاق گاز هوشمند چه تفاوتی با اجاق گاز معمولی دارد؟

در ادامه با ویژگی های یک خانه ی هوشمند آشنا خواهیم شد و به سوالات بالا پاسخ می دهیم.

خانه هوشمند

خانه ای را در نظر بگیرید که در آن تمام وسایل به اینترنت متصل هستند. این وسایل فقط شامل گوشی هوشمند یا رایانه ی شخصی شما نمی شود. از پنجره تا ساعت گرفته و ماشین لباسشویی، اجاق گاز و یخچال فریزر شما همه و همه به اینترنت متصل اند. شما از طریق اینترنت و همراه داشتن دستگاهی می توانید تمام این ابزارها را کنترل کنید.

خانه ی هوشمند، خانه ای است که در آن وسایل توانایی برقراری ارتباط با اینترنت را دارند. همین ویژگی به آن ها امکان کنترل شدن از راه دور را می دهد. با انتخاب یک گزینه یا ارسال یک پیام صوتی که از فناوری تبدیل صوت به متن استفاده می کند، می توانید لامپ خانه ی خود را از راه دور خاموش یا روشن کنید.

 

مزیت های خانه ی هوشمند

کنترل خانه: اتصال تمام وسایل منزل به گوشی هوشمند یک مزیت بزرگ به همراه دارد و آن این است که شما کنترل تمام وسایل خود را در هر جایی و هر زمانی و تنها در یک گوشی یا تبلت یا هر دستگاه دیگری در اختیار دارید. فرض کنید سر کار هستید با یک دستور می توانید دستور روشن شدن ماشین لباس شویی را بدهید.

صرفه جویی در مصرف انرژی: در خانه ی هوشمند مصرف انرژی نسب به خانه یهای معمولی کمتر است زیرا می توانید مقدار گرما و سرما را به راحتی برنامه ریزی کنید. همچنین با در اختیار داشتن سنسورهای می توانید گرما و سرمای مناسب و کافی را برای منزل خود تامین کنید.زمانی را در نظر بگیرید که از منزل خارج شده اید و فراموش کرده اید که سیستم گرمایشی خانه ی خود را خاموش کنید، دستور آن را به سیستم می دهید و خاموش می شود یا اینکه سیستم با تشخیص این که کسی در خانه نیست خود دمای خانه را خودکار تنظیم می کند. همین امر، کمک قابل توجهی به صرفه جویی در مصرف انرژی می کند.

افزایش کیفیت زندگی: خانه ی هوشمند برای سالمندان، کودکان، افرادی دارای معلولیت یک نعمت بزرگ است. زیرا تمام وسایل خانه با یک فرمان صوتی کار خود را انجام می دهند. هر چند هوشمندی خانه ها امروزه تا حدی زیادی نیست ولی در آینده با کمک هوش مصنوعی حتما خانه هایی خواهیم داشت که بسیار هوشمند عمل کرده و بسیاری از کارهای خانه را بدون کوچک ترین دخالتی از جانب انسان انجام می دهند.

 

نمونه هایی از بکارگیری ابزارهای هوشمند در خانه هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند

در این سیستم، روشنایی خانه از راه دور کنترل می شود. این سیستم به کنترل بهتر مقدار مصرف انرژی در منزل کمک می کند. افراد می توانند روشنایی منزل را برنامه ریزی کنند که در چه ساعت هایی روشن و چه ساعت هایی خاموش باشد.

ترموستات هوشمند

ترموستات هوشمند

این نوع ترموستات در خانه های هوشمند به منظور کنترل دمای خانه و تهویه هوا استفاده می شوند. امکان کنترل از راه دور و همچنین برنامه ریزی این نوع ترموستات ها وجود دارد.

سیستم امنیتی هوشمند

سیستم امنیتی هوشمند

سیستم های امنیتی می توانند از طریق شبکه ی اینترنت کنترل شوند. این سیستم ها به ابزارهای امنیتی موجود در خانه مانند سنسورهای در و پنجره و سنسورهای تشخیص حرکت متصل می شوند. می توان از سنسورهای بیشتر و متنوع تری استفاده کرد تا حوادث مختلف و همچنین مکان های بیشتری تحت پوشش سیستم امنیتی قرار بگیرند. قفل های هوشمند، در هوشمند پارکینگ، سیستم تشخیص دود، سیستم تشخیص نشت آب، دوربین های نظارتی همگی می توانند به امنیت هر چه بیشتر خانه های هوشمند کمک کنند.

قفل در هوشمند

قفل در هوشمند در خانه هوشمند

قفل هوشمند بدون کلید کار می کند و توسط دستگاه هایی مانند گوشی همراه کنترل می شود. در واقع قفل با دریافت فرمانی از طرف دستگاه قفل باز و بسته می شود.

آبیاری هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند

در این سیستم ها امکان ابیاری از راه دور و یا آبیاری زمین ها بدون دخالت انسان و با برنامه ریزی قبلی وجود دارد. همچنین سیستم آبیاری هوشمند می تواند با توجه به اطلاعاتی که از شرایط محیطی دریافت می کند، مقدار آبی که گیاهان و درختان به آن نیاز دارند را تامین نماید. مثلا با بارش باران و یا افزایش دما سیستم متوجه می شود که باید میزان آبیاری را کمتر یا بیشتر کند.

جاروبرقی هوشمند

جاروبرقی هوشمند در خانه هوشمند

چنین جارویی برقی در واقع یک ربات هوشمند است که می تواند آزادانه در قسمت های مختلف خانه بدون مشکل حرکت کند. این جاروبرقی برای حرکت نیاز به دوربین ها و سنسورهایی دارند که موانع مختلف را شناسایی کند تا حرکت جاروبرقی حساب شده و دقیق باشد. با حرکت جاروبرقی در خانه، تمام آشغال ها جمع آوری شده و در کیسه ی مخصوص آن ریخته می شود.

یخچال هوشمند

یخچال هوشمند

یخچال هوشمند توانایی تشخیص اقلام موجود در یخچال و بررسی تاریخ انقضای آن ها را دارد. افراد می توانند تنها با بررسی صفحه ی نمایش روی یخچال و بدون باز کردن یخچال از موجودی یخچال آگاه شوند.

ماشین لباسشویی هوشمند

ماشین لباسشویی هوشمند

امکان اتصال این ماشین لباسشویی به اینترنت و کنترل از راه دور آن توسط دستگاه ها و ابزارهایی مانند گوشی هوشمند وجود دارد.

حسگر شناسایی آب

شناسایی هوشمند نشتی آب در خانه هوشمند

این حسگر در قسمت های مختلف خانه نصب می شود و در صورت وجود نشتی آن را هشدار می دهد. همچنین این سنسور می تواند دمای آب را کنترل کند تا در صورت پایین آمدن دما و امکان یخ زدگی صاحب خانه را از این موضوع مطلع کند.

حسگر شناسایی دود

شناسایی هوشمند دود

این حسگر می تواند دود و آتش را تشخیص داده و هشدارهای لازم را ارسال کند.

نگرانی هایی خانه ی هوشمند

با وجود اینکه خانه های هوشمند رفاه و راحتی زیادی را با خود به همراه دارند اما همواره دارای چالش هایی هستند. یکی از نگرانی هایی در مورد خانه های هوشمند وجود دارد بحث امنیت آن است. همان طور که سیستم کامپیوتری و رایانه ها امکان دارند که مورد حمله ی هکرها واقع شوند، ابزار هوشمند موجود در خانه نیز هک می شوند.

مسئله ی دیگر هزینه ی پیاده سازی خانه ی هوشمند است. هزینه هوشمند سازی تمام وسایل موجود در منزل و اتصال آن ها به شبکه ی اینترنت می تواند بالا باشد. در نتیجه افراد زیادی نمی توانند از عهده ی هزینه های این خانه ها برآیند.

آینده ی خانه هوشمند

تصویر کنید در آینده در خانه ی هوشمند خود از خواب بیدار می شوید. خانه ی شما به صورت خودکار متوجه می شود که شما از خواب بیدار شده اید و برنامه ی صبحگاهی که قبل به آن دادید را برای شما اجرا می کند. آب حمام در دمای مناسبی تنظیم شده است. می توانید سریعا به حمام بروید. پس از آن می توانید لباسی را که از قبل برای این روز برنامه ریزی کرده اید، به صورت آماده و مرتب شده بپوشید. وقتی به آشپزخانه می روید قهوه ی شما آماده است و در فنجان ریخته می شود. علاوه بر این نان نیز آماده و داغ حاضر است. بعد از صرف صبحانه یخچال مشخص می کند که چه چیزهایی از آن کم شده اند. بعد از ترک خانه سیستم هوشمند تشخیص می دهد که شما دیگر در خانه نیستید و لامپ ها را خاموش می کند و سیستم امنیتی به کار می افتد. وقتی از خانه خارج شدید در هر زمانی می توانید خانه را از دور نظارت کنید و کارهایی مانند غذا دادن به حیوان خانگی تان را انجام دهید. در هنگام شب و ورود به خانه، شام شما آماده شده است و تنها کافی است دستان خود را بشورید!

آینده ی خانه ی هوشمند

هوش مصنوعی خانه های هوشمند را دگرگون می کند

با فراگیری هر چه بیشتر هوش مصنوعی و همچنین پیشرفت الگوریتم ها و روش های آن، عملکرد خانه های هوشمند متفاوت تر از چیزی خواهد شد که امروز است. هوشمندی خانه های امروزی فقط محدود به کنترل از راه دور ابزار و وسایل موجود در خانه است اما در آینده ما خانه های هوشمند واقعی خواهیم داشت. در حال حاضر برای پختن غذا به آشپزخانه می روید. مواد لازم را از یخچال خارج می کنید، آن ها برای پختن آماده کرده و داخل ظرف مناسب قرار می دهید. سپس ظرف را روی اجاق قرار داده و شعله را روشن کرده و دما را تنظیم می کنید. خانه ای که در آن پختن غذا با همکاری ابزارهای مختلف صورت می گیرد و شما نیاز به انجام هیچ تنظیمات و یا دستور خاصی ندارید. تمامی امور به صورت هوشمند و با همکاری و تعامل وسایل مختلف صوت می گیرد.

یا در مثالی دیگر فرض کنید شخص وارد خانه می شود بدون اینکه دستور روشن شدن لامپ را بدهد، سیستم روشنایی با تشخیص ورود فرد می تواند لامپ ها را به صورت خودکار روشن کند.

مثالی دیگر می تواند استفاده از یک نرم افزار تشخیص چهره به منظور تامین امنیت خانه باشد تا در صورت دیدن فردی ناشناس هشدارهای لازم را به اعضای خانواده ارسال کند.

هنگام ورود به خانه، درِ پارکینگ با دیدن شماره ی پلاک شما به صورت خودکار باز می شود. این در واقع نمونه ای از پارکینگ هوشمند است که به یک نرم افزار پلاک خوان که از فناوری تبدیل عکس به متن استفاده می کند، مجهز است.

 

نتیجه گیری

با زندگی در یک خانه ی هوشمند، تمام وسایل خود را در هر زمان و هر مکانی و تنها در یک دستگاه مانند گوشی همراه تحت کنترل خود دارید. صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از مزیت های خانه ی هوشمند است و از این طریق می توانید منابع خود را به خوبی مدیریت کنید.

اما مسئله ی امنیت در خانه ی هوشمند، اگر به مقدار زیادی رفع شده است اما هنوز هم مسائلی در این زمینه وجود دارند. هوشمندی خانه های هوشمند در آینده بیشتر خواهد شد و تنها محدود به کنترل از راه دور نخواهد شد. در آینده ی نزدیک ما خانه هایی خواهیم داشت که در آن تمامی کارها به صورت خودکار انجام می شود.

 

 

منبع ۱، منبع ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *