دستیار صوتی چیست و چگونه کار می کند؟

دستیار صوتی چیست؟

دنیایی را تصویر کنید که در آن می توانید با صدای خود کارهای مختلفی انجام دهید. وقتی به خانه می آیید به رایانه ی خود دستور می دهید تا مثلا برنامه ای را برای شما باز کند و یا به دستیار صوتی موجود در گوشی همراه خود دستور می دهید شماره ی دوستتان را بگیرد. این ها از جمله مثال هایی هستند که دستیاران دیجیتال برای ما انجام می دهند.

یک دستیار دیجیتال می تواند به افراد در انجام کارهایی کمک کند.

شاید بتوان پیشینه ی دستیاران دیجیتال را به دهه ی ۱۹۶۰ نسبت داد. زمانی که مطالعات و تحقیقاتی در زمینه ی فناوری تبدیل صوت به متن و تشخیص گفتار در حال انجام بود. در اوایل دهه ی ۱۹۶۰ IBM ابزاری به نام Shoebox را توسعه داد که از فناوری تبدیل صوت به متن استفاده می کرد. Shoebox اولین ابزار تبدیل صوت به متن بود که توانایی تشخیص ۱۶ کلمه که شامل اعداد ۰ تا ۹ می شد را داشت.

Shoebox اولین برنامه تبدیل صوت به متن توسط IBM

سال ها بعد در سال ۲۰۱۱ بعد اولین دستیار صوتی به نام Siri توسط شرکت اپل و در گوشی های آیفون ارائه شد. Alexa آمازون، Cortana ماکروسافت، دستیار گوگل و Siri اپل نمونه هایی از دستیاران صوتی هستند که هم اکنون توسعه پیدا کرده و مورد استفاده قرار می گیرند.

دستیار صوتی چگونه کار می کند؟

به صورت کلی یک دستیار صوتی (دستیار دیجیتال، دستیار هوشمند) برنامه، نرم افزار یا اپلیکیشنی است که به فرمان صوتی که به آن داده می شود واکنش نشان داده و درخواست کاربر را اجرا می کند. دستیار می تواند پاسخی به کاربر بدهد، فعالیت هایی مانند اجرای یک آهنگ، تماس تلفنی یا اجرای یه برنامه را انجام دهد. در آینده حتما با پیشرفت هایی که در زمینه ی هوش مصنوعی انجام خواهد شد، دستیارهای صوتی هم هوشمند تر شده و فعالیت های پیچیده تری را انجام خواهند داد.

مراحل اجرای دستورات توسط دستیار صوتی

یک برنامه ی دستیار صوتی با دریافت یک کلمه ی خاص شروع به کار می کند. به عنوان مثل Siri با دریافت عبارت “Hey Siri” یا Alexa با دریافت “Alexa” می فهممد که کاربر از آن ها درخواستی دارد.

بعد از دریافت این کلمه، برنامه شروع به ضبط صدای کاربر می کند تا هنگامی که کاربر دیگر صحبت نکند و صدای قطع شود. صوت ذخیره شده توسط اینترنت به سرور ارسال می شود تا پردازش شود.

پس از پردازش پیام صوتی، ممکن است سرور از کاربر سوالی بپرسد تا از درخواست او مطمئن شود. وقتی که پاسخ درست به برنامه ارسال می شود برنامه طبق آن پاسخ فعالیت لازم را انجام می دهد که این فعالیت می تواند مثلا اجرای یک فایل صوتی باشد.

اگر تا به حال با برنامه های دستیار صوتی کار کرده باشید می دانید که تمام این فعالیت ها در کسری از ثانیه و به سرعت انجام شده و درخواست کاربر اجرا می شود.

هر زمانی که درخواستی از دستیار صوتی داشته باشید و اجرای فرمان به درستی انجام نشود، همین باعث یادگیری بیشتر آن می شود. فرض کنید شما درخواست پخش یک موزیک را داشتید اما دستیار صوتی به اشتباه موزیک دیگری را پخش می کند. در این هنگام شما متوجه اشتباه شده اید و از دستیار صوتی خود می خواهید که موزیک را متوقف کند. با این کار دستیار با سرور ارتباط برقرار کرده و سرور را از این خطا مطلع می کند. همین کار باعث می شود که برنامه از اشتباهاتش یاد بگیرد و کم کم بهبود پیدا کند.

نمونه هایی از دستیاران صوتی

دستیاران مختلفی در سراسر دنیا وجود دارند. در ادامه تعدادی از معروف ترین آن ها را معرفی کرده ایم:

آمازون

دستیار صوتی echo

Amazon Echo دستیار صوتی محصول شرکت آمازون است. این دستیار توانایی اجرای دستوراتی نظیر بررسی آب و هوا، ترافیک، اجرای یک فایل موسیقی را دارد.

اپل

دستیار دیجیتال SIRI

Siri دستیار دیجیتال این شرکت که اولین دستیار صوتی دنیاست ابتدا برای گوشی های آیفون معرفی شد. اما بعدها در محصولات و ابزارهای مختلف دیگر هم مورد استفاده قرار گرفت.

گوگل

دستیار صوتی گوگل

Google assistant محصول شرکت گوگل بوده و تقریبا می توان گفت که به علت در اختیار داشتن موتور جستجوی قدرتمند و اطلاعاتی نظیر نقشه ها و ترافیک جاده ها، عملکرد بسیار بهتری نسبت به بقیه دستیاران صوتی دارد.

ماکروسافت

دستیار صوتی cortona

Cortana محصول ماکروسافت است و از موتور جستجوی بینگ (bing) برای انجام اموری مانند پاسخ به پرسش های کاربران  استفاده می کند.

 

دستیار صوتی چه کاری انجام می دهد؟

هر دستیار صوتی چه کاری انجام می دهد؟ بستگی دارد که در مورد کدام دستیار صوتی صحبت کنیم. هر کدام از آن ها کارهای مختص به خود انجام می دهند. البته بسته به این اینکه این دستیار صوت به چه ابزاری می تواند متصل شود هم وظایفی که انجام می دهد فرق می کند.

گزارش وضعیت آب و هوا، ترافیک، روشن کردن و خاموش کردن لامپ، اجرای یک موسیقی یا فایل صوتی، پخش کردن ویدئو، جستجو در اینترنت و برگرداندن نتایج، ارسال ایمیل یا پیامک و اجرای برنامه های موجود در گوشی های هوشمد از جمله کارهایی هستند که یک دستیار دیجیتال می تواند از انجام آن برآید.

دستیار صوتی گوگل

 

آینده ی دستیار صوتی چگونه خواهد بود؟

شرکت های بسیاری در سراسر دنیای در حال برنامه ریزی به منظور بهره گیری هر چه بهتر از دستیاران صوتی و یکپارچه سازی آن با سرویس های مشتری و بازاریابی خود هستند.

یکی از گرایش های جدید در دنیای فناوری های هوشمند یکپارچه سازی هر چه بیشتر ابزارها با دستیارهای دیجیتال است. دنیایی که بتوان از طریق صوت با تمام ابزارهای اطراف خود ارتباط داشته باشید و به آن ها فرمان دهید. جالب نیست؟ داشتن خانه های هوشمند با بکارگیری فناوری بکار رفته در دستیار دیجیتال در آینده ای نزدیک دور از دسترس نیست.

مزایایی دستیار صوتی برای کسب و کار ها

مزایای دستیار صوتی برای کسب و کارها

دستیارهای صوتی مزایایی زیادی را برای افراد و کسب و کارها به همراه داشته اند. در این قسمت مزایای آن ها در کسب و کارها را بررسی می کنیم:

بهبود بازاریابی در تجارت الکترونیک

استفاده از دستیار صوتی در قسمت چت بات سایت یک فروشگاه می تواند برای مشتریان جذاب باشد زیرا موجب سهولت در خرید آنلاین می شود.

ارائه ی سرویس های ۲۴ ساعته به مشتریان

گاهی اوقات مشتریان توقع دارند که سرویس های کسب و کار شما ۲۴ ساعته فعال باشد. آن ها در ساعت هایی غیر کاری با مشکلی مواجه می شوند و اگر در این ساعت به توان به آن پاسخگو بود، موجب افزایش رضایت آن ها خواهد شد. کسب و کاری که از دستیار صوتی استفاده می کند می تواند سرویس دهی همیشگی به مشتریان و کاربران خود را تضمین کند.

حذف محدودیت های زبانی

در سفرهای خارجی و یا هر زمانی که افراد نیاز دارند با فردی به زبان دیگر صحبت کنند، محدودیت زبانی منجر به عدم برقراری ارتباط مناسب می شود. در این هنگام داشتن یک دستیار صوتی که توانایی ترجمه را دارد می تواند بسیار راهگشا باشد. به طور مثال دستیار گوگل با ۲۷ زبان دنیا کار می کند و زبان های دیگر نیز در حال اضافه شدن به آن هستند. در نتیجه وقتی مشتریان و کاربران بتوانند با زبان خود صحبت کنند، تجربه ی بهتری خواهند داشت.

صرفه جویی در زمان

استفاده از دستیاران صوتی صرفه جویی قابل توجهی در زمان و منابع افراد خواهد داشت. برای مثال تایپ نامه و درخواست اداری می تواند بدون نیاز به تایپ کردن و تنها با استفاده از صوت افراد انجام شود و این صوت به متن تبدیل شده و تحویل افراد داده می شود. در نتیجه وقت افراد آزاد می شود تا بتوانند به کارهایی مهم تری بپردازند. در نتیجه استفاده از دستیار صوتی نه تنها منجر به بهبود تجربه ی کاربری و افزایش رضایت آن ها می شود بلکه بهره وری فعالیت های سازمان و شرکت شما را نیز افزایش می دهد.

ادارات هوشمند

فرض کنید در بخشی از اداره کسی نیست، یک دستیار صوتی می تواند با آگاهی از این مسئله اقدام به خاموش کردن لامپ یا سیستم گرمایشی آن قسمت کند. به طور مثال این کار می تواند با دادن فرمان به دستیار صوتی انجام شود.

منبع۱، منبع۲، منبع ۳، منبع ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *