تنظیمات دوربین برای پلاک خوان

نرم افزار پلاک خوان

پلاک خوان، نرم افزاری قدرتمند و کارامد برای مدیریت پارکینگ ها، کنترل سرعت در جاده ها، کنترل تردد در تمامی معابر، مدیریت عوارضی ها و موارد دیگر است. پلاک خوان برای اینکه بتواند به خوبی کار کند و دقت بالایی داشته باشد، علاوه بر اینکه باید خود نرم افزار مناسب باشد، تنظیمات دوربین نیز باید درست و دقیق باشد. اگر تنظیمات به درستی انجام نشود، هر چقدر هم که پلاک خوان قوی باشد، عملکرد خوبی نخواهد داشت. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که اگر به درستی رعایت شوند می توانند دقت پلاک خوانی را بالا ببرند.

پلاک خوان چیست؟

پلاک خوان یا سیستم خودکار تشخیص پلاک خودرو، سیستمی است که می تواند به صورت خودکار اعداد و حروف موجود در پلاک خودرو را بخواند. برای اینکه پلاک ها به درستی توسط پلاک خوان خوانده شوند، باید مواردی رعایت شوند. در اکثر مواقع در صورت مشاهده ی خوانده نشدن پلاک ها یا اشتباه در پلاک خوانی، توجه ها به هسته ی پلاک خوان جلب می شود و این طور برداشت می شود که پلاک خوان مشکل دارد. اما باید توجه کرد که نصب نامناسب دوربین و تنظیم نادرست آن نیز می تواند پلاک خوانی را با مشکل مواجه کند.

چه عوامی بر میزان دقت پلاک خوان تاثیر می گذارند؟

برخی از اجزای پلاک خوان، بر دقت پلاک خوانی تاثیر به سزایی دارند:

  • دوربین، رزولوشن آن و قابلیت مادون قرمز دوربین
  • تنظیمات دوربین مانند زاویه ی قرارگیری، زوم و پن (pan)
  • موتور پلاک خوان مانند الگوریتم های زیربنایی آن که بتوانند خودرو و پلاک آن را تشخیص دهند

هر یک از موارد بالا می توانند دقت پلاک خوان را تحت تاثیر قرار دهند. اگر از دقت و کارایی پلاک خوان خود مطمئن هستید، حتما باید مسائل دیگر مانند تنظیمات دوربین را نیز بررسی کنید.

زوم دوربین برای پلاک خوانی بهتر

افرادی که در زمینه ی پلاک خوان و دوربین آن مبتدی هستند، تصور می کنند که داشتن یک تصویر واید، نتیجه ی بهتری می دهد. در نتیجه دوربین در طول تصویر به دنبال پلاک خودرو می گردد تا پلاک خوانی را انجام دهد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگر موقعیت دوربین و پهنای تصویر به گونه ای باشد که فقط تصویر پلاک ثبت شود، به پلاک خوانی به دقت بالاتر بیشتر کمک می کند. به جای اینکه یک تصویر از پهنای خیابان و خانه های اطراف آن تهیه کنید، تنها به قسمتی از تصویر تمرکز کنید که برای پلاک خوانی به آن نیاز دارید. ثبت بخش های دیگر نیازی نیست و کمکی به پلاک خوانی نمی کند.

به تصویر زیر دقت کنید. در دو تصویر طول تصویری که برای پلاک خوانی مورد استفاده قرار می گیرد، نشان داده شده است. اگر تصویر به اندازه ی کافی زوم شود، پلاک راحتتر در تصویر یافت می شود و به پلاک خوانی کمک می کند. اما باید دقت شود که زوم به اندازه ای زیاد نشود که کیفیت تصویر برای پلاک خوانی کاهش یابد.

زوم کردن در پلاک خوان

فاصله ی دوربین برای پلاک خوانی بهتر

هر چقدر که فاصله ی دوربین و پلاک خوان، نسبت به هم نزدیک تر باشد، پلاک خوانی نیز با دقت بهتر انجام می شود. در واقع در فاصله ی نزدیک کیفیت تصویر نیز بهتر می شود.

امروزه دوربین های مختلفی وجود دارند که می توانند تصاویر با کیفیتی از فواصل مختلف تهیه کنند. پس نمی توان فاصله ی مشخصی را برای دوربین و پلاک خودرو تعیین کرد. هر چند همان طور که در بالا اشاره کردیم، این فاصله اگر کمتر باشد بهتر است. ممکن است دوربینی در فاصله ی بسیار دوری از پلاک خوان قرار داشته باشد اما تصویری واضح تهیه کند.

به طور کلی عرض پلاک باید حداقل ۹۰ پیکسل و قابل خواندن باشد تا پلاک خوانی انجام شود. حال این تصویر چه در فاصله ی دور گرفته شده باشد چه نزدیک، با وجود ۹۰ پیکسل عرض و کیفیت قابل قبول می تواند پلاک خوانی را تضمین کند.

فاصله ی دوربین تا پلاک خودرو

زاویه ی دوربین برای بهبود پلاک خوانی

اگر دوربین پلاک خوان در مکان درستی نصب شده باشد، می تواند پلاک خودرو را از زوایای مختلفی بخواند. برای تنظیم دوربین باید زاویه دوربین در دو محور عمودی و افقی را در موقعیت مناسبی قرار داد. پیشنهاد می شود که برای پلاک خوانی بهتر زاویه در این دو راستا از ۴۵ درجه بیشتر نشود. قابل ذکر است که هر چقدر زاویه کمتر باشد پلاک خوانی نیز بهتر انجام می شود.

زاویه ی دوربین

رزولوشن مناسب برای پلاک خوانی بهتر

خیلی وقت ها، عدم پلاک خوانی درست به علت تار بودن تصویر اتفاق می افتد. تصویر پلاک خودرو باید دارای عرضی برابر با حداقل ۹۰ پیکسل باشد تا عملیات پلاک خوانی به درستی انجام شود. گاهی به علت تنظیمات نادرست و یا کیفیت پایین تصاویر گرفته شده توسط دوربین، تصویر مناسبی تهیه نمی شود. البته ممکن است برخی پلاک خوان ها پلاک ها را در اندازه ی مختلف بخوانند ولی برای پلاک خوان خودنگار این مقدار حداقل ۹۰ پیکسل است.

مادون قرمز برای پلاک خوانی در شب

اگر دوربین مورد استفاده ی شما دارای قابلیت مادون قرمز (IR) نباشد، نمی تواند پلاک ها در شب بخواند. تصویر پلاک خودرو در تاریکی شب قابل خواندن نیست. در نتیجه چنین دوربینی عملا برای پلاک خوانی کاربردی ندارد. دوربین های پلاک خوان از نور مادون قرمز برای روشن کردن پلاک خودرو استفاده می کنند. نور مادون قرمز توسط چشم قابل دیدن نیست اما دوربین هایی که از این نور استفاده می کند می توانند تصاویر واضحی از اجسام مقابل خود تهیه کنند. نکته ی دیگری که در این رابطه وجود دارد این است که تصاویر تهیه شده توسط این دوربین به صورت سیاه و سفید هستند.

نور مادون قرمز برای پلاک خوانی

تنظیمات فریم برای بهبود پلاک خوانی

تعداد فریم دوربین به سرعت خودرو بستگی دارد. هر چقدر سرعت حرکت اتومبیل بیشتر باشد به تعداد فریم های بیشتری نیاز است. در سرعت های بالا اگر تعداد فریم به اندازه ی کافی نباشد، شما تصویر واضحی از پلاک نخواهید داشت.

تنظیم تعداد فریم دوربین

نور دوربین برای پلاک خوانی بهتر

نور دوربین پلاک خوان باید به گونه ای تنظیم شود که نه تصویر خیلی روشن شود و نه خیلی تاریک. این کار با تنظیم شاتر دوربین امکان پذیر است.

نور مناسب برای پلاک خوانی

محدوده ی شناسایی برای بهبود پلاک خوانی

یکی از مسائلی که به پلاک خوانی بهتر کمک می کند، رعایت این نکته است که چیزهای اضافی در تصویر وجود نداشته باشند. فرض کنید دوربین برای پلاک خوانی برای یک سمت جاده ی دو طرفه در مکانی نصب می شود. چون تنها نیاز به خواندن پلاک از یک سمت جاده است می توان دوربین را طوری تنظیم کرد که تنها همان قسمت در دوربین قابل مشاهده باشد. همچنین در برخی از پلاک خوان این قابلیت وجود دارد که تنها ناحیه که برای پلاک خوانی لازم است را انتخاب نمود. یعنی با مشاهده ی تصویر ثبت شده اقدام به انتخاب قسمت های مورد نیاز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *