امروزه با گسترده شدن فروشگاه های اینترنتی، افراد با هر سلیقه ای می توانند محصولات مختلف را خریداری کنند و با توجه به سلیقه های شخصی، از خرید خود راضی یا ناراضی باشند. این رضایت یا عدم رضایت در فروشگاه ها به صورت امتیاز و نظرات ثبت می شوند و افراد دیگر با توجه به این نظرات، اقدام به خرید یک محصول می کنند. ولی با وجود تفاوت در سلیقه ی کاربران، تمامی آن ها یکسان در نظر گرفته می شوند. به عنوان مثال ممکن است بخواهیم از تاریخچه ی خرید افراد به مشتری های جدید پیشنهاد بدهیم. مثلا شاید اکثر خریدارهای گوشی S8 قاب صورتی هم برای آن خریده باشند. در این حالت ما صرف نظر از جنسیت مشتری جدید، قاب صورتی را به او نیز پیشنهاد میکنیم. حال آنکه ممکن است فروشنده ی جدید آقا باشد و علاقه ای به این قاب نداشته باشد.
در شکل بالا مشخص است که دو کاربری که به دو کالای موبایل و کتاب امتیاز یکسانی داده اند شباهت بیشتری به هم دارند و برای نمایش پیشنهاد لپ تاپ به کاربر جدید باید به لیست نظرات کاربری که به آن اعتماد دارد رجوع شود.
جمع آوری اطلاعات در مورد کاربران هم می تواند به صورت صریح و از طریق یک فرم در سایت انجام گیرد و هم به صورت ضمنی و هوشمند و با توجه به رفتار خریدار در سایت انجام پذیرد. به عنوان مثال با توجه به تاریخچه ی خرید، نظرات و صفحات مشاهده شده توسط یک فرد و مقایسه ی آن با دیگر افراد، می توان شباهت هایی بین کاربر فعلی و دیگر کاربران پیدا کرد و با توجه به این شباهت ها محصولات جدید را به کاربر فعلی پیشنهاد داد.
یکی از راه حل هایی که برای حل این مشکل ارائه می شود، شناسایی جوامع برای افزایش اعتماد در خرید است. در این روش با توجه به تاریخچه ی امتیاز افراد به کالاهای مختلف و با استفاده از الگوریتم های مرتبط با گراف ها، جوامعی تشخیص داده می شوند که افراد درون هر جامعه به هم شبیه هستند. بنابراین هنگام نمایش نظرات و یا پیشنهاد کالا به کاربر فعلی، سعی می کنیم نظرات و کالاهای پیشنهادی را از جامعه ای انتخاب کنیم که کاربر به آن متعلق است.
ترکیب این روش با روش هایی که از قبل برای پیشبینی اعتماد بین کاربران وجود داشت، نتایج پیش بینی را بر روی مجموعه داده ای که روی سایت Epinions قرار دارد، بهبود داد. شما می توانید با پیاده سازی سیستم پیش بینی اعتماد بین کاربران بر روی سایت یا فروشگاه خود باعث افزایش رضایت کاربران و همچنین افزایش فروش کالاهای خود شوید.