تشخیص بسته بودن کمربند ایمنی با هوش مصنوعی

تشخبص بسته بودن کمربند با کمک هوش مصنوعی با پردازش تصویر

  امروزه با توجه به افزایش تعداد خودروها و افزایش میران تردد آن ها، کنترل دستی عبور و مرور آن ها کار آسانی نیست. در نتیجه  نیازی به راهی است که بتواند این کار را به صورت خودکار انجام دهد. با پیشرفت تکنولوژی های هوشمند و الگوریتم های هوش مصنوعی می توان از روش های هوشمندانه ای در کنترل تردد خودرو ها استفاده کرد. به عنوان مثال استفاده از نرم افزار پلاک خوان در جاده ها و پارکینگ ها سال هاست که مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از حوزه هایی که می توان از توان هوش مصنوعی بهره برد در کنترل بسته بودن کمربند ایمنی در جاده ها و خیابان هاست.

روزانه حدود ۳۴۰۰ نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند. علاوه بر این هر ساله ده ها میلیون نفر بر اساس تصادفات مجروح و معلول می شوند. این در حالی است که بستن کمربند ایمنی می توانست حدود ۴۰ تا ۵۰٪ به حفظ جان مسافران کمک کند. بنابراین اطمینان از بسته شدن کمربند توسط راننده و دیگر سرنشینان معیار بسیار مهمی در رابطه با ایمنی است. در حال حاضر بسیاری از کشورها از جمله کشور ما ایران، بستن کمربند را برای تمامی سرنشینان ضروری می دانند و در غیر این صورت راننده را جریمه می کنند. با وجود سنسور بسته بودن کمربند ایمنی متاسفانه برخی رانندگان کمربند را بدون اینکه به دور خود بپیچند می بنند و این سنسور را به راحتی دور می زنند.

تشخیص بسته بودن کمربند ایمنی با هوش مصنوعی

متاسفانه، در حال حاضر بررسی این موضوع (بسته یا باز بودن کمربند ایمنی) کاملا به صورت چشمی و توسط نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی انجام می شود که نه تنها باعث افزایش وظایف نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی می شود بلکه بسیار ناکارآمد خواهد بود و علت آن تعداد بسیار بالای خودرو و همچنین سرعت بالای بسیاری از خودروها است. بنابراین با تلاش متخصصان هوش مصنوعی دیتامون، تشخیص باز یا بسته بودن کمربند ایمنی به صورت هوشمند انجام می گیرد.

تشخیص بسته بودن کمربند ایمنی به صورت هوشمند و با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر و شبکه های عصبی در چند مرحله انجام می شود. در مرحله ی اول باید خود ماشین تشخیص داده شود. پس از آن بخش شیشه ی جلوی ماشین و در واقع قسمتی که راننده و سرنشین قرار دارند تشخیص داده می شود. در پایان با تشخیص وجود یا عدم وجود فرد در دو طرف شیشه، بسته یا باز بودن کمربند تشخیص داده می شود. همانطور که در شکل زیر می بینید ابتدا خودرو و شیشه جلوی ماشین و تصویر راننده یا مسافر از تصویر استخراج می شوند و در نهایت تحلیل بسته بودن کمربند ایمنی صورت می پذیرد.

تشخبص بسته بودن کمربند با کمک هوش مصنوعی با پردازش تصویر

در ادامه تصاویری از خودروها، شیشه ها و رانندگان و مسافران تشخیص داده شده مشاهده می شود.
تشخیص بسته بودن کمربند با هوش مصنوعی

بسته بودن کمربند با هوش مصنوعی

تشخیص بسته بودن کمربند ایمنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *