پنج گام جهت نظارت کارامد بر ترافیک شهری

نظارت هوشمند ترافیک شهری

اهمیت افزایش ایمنی جاده ها و مقررات راهنمایی و رانندگی تبدیل به یک چالش بزرگ در شهرها شده است. اقداماتی که برای نظارت بر ترافیک شهری انجام می شود کاری زمان بر و طاقت فرسا است که بودجه ی زیادی را نیز می طلبد. اما همیشه هم این طور نیست! استفاده از یک فناوری مناسب و کارامد جهت نظارت بر ترافیک شهری و استفاده ی درست از آن می تواند در تحقق اهداف ایمنی جاده ای موثر باشد و این کار را با سهولت انجام دهد. همچنین استفاده از سرویس های نظارت بر ترافیک نیز می تواند صرفه جویی قابل توجهی در این زمینه به همراه داشته باشد. در ادامه پنج گام برای رسیدن به یک راه حل مناسب جهت نظارت کارامد و به صرفه برای ترافیک شهری را بررسی می کنیم.

۱-یافتن فناوری مناسب برای نظارت بر ترافیک شهری

فناوری مناسب برای نظارت بر ترافیک شهری

تجهیزات و ابزارهای مختلفی برای نظارت بر ترافیک شهری وجود دارند. دوربین ها و نرم افزارهای پلاک خوان، از جمله ابزارهایی هستند که به صورت گسترده در سراسر دنیا استفاده به منظور کنترل تردد و نظارت استفاده می شوند. استفاده از یک ابزاری که دارای گزینه ها و امکانات مختلف برای نظارت بر ترافیک شهری و جاده باشد می تواند سهولت و کارایی زیادی را به همراه داشته باشد. به طور مثال یک پلاک خوان تنها به خواندن پلاک خودروها نمی پردازد. بلکه این توانایی را دارد که علاوه بر خواندن پلاک خودرو، آن را در یک پایگاه داده ثبت و ضبط کند و همچنین آن را با یک لیست سیاه مقایسه کند و در صورت وجود مشکل آن را از حرکت بازدارد. همچنین امکان یافتن رنگ و نوع کلاس خودرو و همچنین بازیابی اطلاعات مربوط به صاحب خودرو نیز در چنین سیستمی تعبیه شده است. این حالت را با شرایطی مقایسه کنید که تمامی این کارها به صورت دستی انجام می شود. کاری زمان بر، پرهزینه و دارای خطا بود. اما استفاده از یک سیستم مناسب در دراز مدت هم منجر به کاهش هزینه ها می شود و هم به سرعت کارها را با کمترین خطای ممکن پیش می برد.

۲-تنظیمات مناسب برای تجهیزات

تنظیمات مناسب برای تجهیزات

استفاده از تجهیزات مناسب اگر با تنظیمات درستی همراه نباشد ممکن است فایده ای برای هدف مورد نظر نداشته باشد. فرض کنید که یک دستگاه پلاک خوان خریداری شده است. این دستگاه به یک دوربین متصل است. اگر دوربین به درستی تنظیم نشده باشد و در جای مناسبی قرار نگرفته باشد، عملیات پلاک خوانی نیز به درستی انجام نمی شود و عملا حضور پلاک خوان بلا فایده خواهد بود. مثلا زاویه ی دوربین و تعداد فریم ها می تواند تاثیر قابل توجهی در این فرایند داشته باشد. البته این ها فقط چند مورد از تنظیمات مورد نظر بود. تنظیمات مختلفی هم برای دوربین و هم سیستم ها وجود دارند که باید به درستی اعمال شوند تا عملیات مورد نظر به درستی انجام شود.

۳-استفاده از افراد متخصص

برای تامین امنیت و نظارت کارامد بر ترافیک در شهرها و جاده ها هم نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی است. هم اکنون شرکت های زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که نرم افزارها و سرویس های مختلف نظارتی و امنیتی را را با امکانات متنوعی ارائه می دهند. در نتیجه نیازی به پیاده سازی آن ها نیست. می توان از شرکت هایی که در این کار متخصص هستند استفاده نمود و سرویس های مورد نیاز را پیاده سازی کرد. این شرکت ها همه ی آن چه ما نیاز داریم را به صورت اجاره ی ماهیانه و یا خرید دائمی ارائه می دهند. ارائه ی این سرویس ها می تواند همراه با نصب و راه اندازی و نگه داری آن نیز باشد. همچنین امکان سفارشی سازی آن ها نیز در برخی از شرکت ها وجود دارد.

۴-پردازش هوشمند جرم ها

پردازش هوشمند جرم ها

با استفاده از یک سیستم هوشمند و مناسب، تمامی مراحل پردازش ترافیک و همچنین پردازش حوادث و جرم هایی که در جاده ها و خیابان ها به وقوع می پیوندد، راحتتر و سریع تر از قبل قابل انجام خواهد بود. به عنوان مثال در هنگام وقوع یک تصادف در جاده ای، پلاک خودرو، صاحب آن، ملیت و دیگر اطلاعات مربوط به آن خودرو در کسری از ثانیه قابل دسترس است. همچنین می توان با به کار بردن مکانیزم هایی جلوی خیلی از وقایع را قبل از وقوع آن ها گرفت. مثلا با بررسی سرعت حرکت خودروها و ارسال هشدار به خودروهایی که در سرعت غیر مجاز حرکت می کنند، می توان جلوی وقوع تصادفات را گرفت. در پردازش خودکار تمامی این مراحل به صورت خودکار انجام می شود. در پردازش هوشمند، ترافیک دائما در حال بررسی است و در صورت مشاهده ی جرم سریع آن را ثبت و پردازش می کند و در صورت لزوم آن را به مسئولان مرتبط ارسال می کند.

۵- افزایش امنیت در ترافیک شهری با پلاک خوان

پلاک خوان

امنیت وسایل نقلیه، مسئله ی مهمی است. در واقع جابه جایی مطمئن و امن انسان ها و کالاها از اهمیت بالایی برخوردار است. متاسفانه جرایم زیادی در هنگام رانندگی اتفاق می افتد. وجود یک پلاک خوان قدرتمند و با دقت بالا که بتواند خیلی سریع و به صورت بلادرنگ خودرویی که دارای شماره ی پلاک در لیست سیاه است را شناسایی کند می تواند بسیار مفید باشد. سیستم های تشخیص خودکار پلاک خودرو با تحلیل بلادرنگ پلاک خودروها و مقایسه ی آن ها با لیست خودروهای ممنوعه می تواند جلوی بسیاری از حوادث ناگوار را بگیرد. پلاک خوان می تواند برای مشخص کردن کلاس خودرو و رنگ آن، مدیریت عوارضی جاده ها، خواندن پلاک خودرو و ثبت و ضبط مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین یکی از کاربردهای مهم پلاک خوان بررسی خودروهای عبوری از مرزهاست. پلیس و نیروی انتظامی از پلاک خوان به منظور اهداف مختلفی استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *