آیا پلاک مخدوش توسط پلاک خوان قابل شناسایی است؟

پلاک مخدوش

پلاک خوان، نرم افزاری است که با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی می تواند پلاک خودروها را بخواند. در واقع با استفاده از فناوری تبدیل عکس به متن حروف و اعداد روی پلاک خوانده می شوند. گاهی پلاک خودروها به دلایل مختلفی ناخوانا هستند. یک قسمت یا کل پلاک مخدوش یا پوشیده شده و توسط پلاک خوان، خوانده نمی شود.

پلاک خودروها به صورت عمدی یا غیرعمدی مخدوش می شود. ممکن است به دلیل تصادف، زنگ زدگی، حمل وسایل به صورتی که پلاک پوشیده شود یا تغییرات آب و هوایی مانند برف و باران یا به دلایل عمدی مانند چسباندن برچسب، پوشاندن قسمتی از پلاک، اسپری کردن، پلاک خودرو دیگر خوانا نیست. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا مخدوش بودن پلاک می تواند مانع از شناسایی خودرو در سیستم های امنیتی و پلاک خوان ها شود؟

چرا پلاک خودرو ها مخدوش می شود؟

همان طور که در مقدمه هم ذکر شد، مخدوش شدن پلاک خودرو به صورت عمدی و غیر عمدی صورت می گیرد. در حالت عمدی خود فرد اقدام به مخدوش کردن پلاک می کند و در غیرعمدی بر اثر یک حادثه پلاک خودرو مخدوش می شود.

افراد به دلایل زیر اقدام به مخدوش و پنهان کردن پلاک خودروی خود می کنند:

  • عدم پرداخت عوارضی
  • عدم پرداخت هزینه پارک خودرو
  • عدم شناسایی خودروهای مسروقه
  • عبور از چراغ قرمز
  • رانندگی با سرعت غیر مجاز

اغلب به علت موارد غیر عمدی زیر پلاک خودروها قابل شناسایی نیست:

  • تصادفات جاده ای
  • زنگ زدگی
  • حمل و نقل وسایل مختلف توسط خودرو
  • برف و باران

آیا پلاک های مخدوش قابل شناسایی هستند؟

پلاک ناخوانا

وقتی که پلاک خودرو مخدوش می شود و توسط چشم انسان قابل خواندن نباشد، نمی توان آن را توسط هیچ سیستم و نرم افزاری شناسایی کرد و مشخص کرد که حرف یا عدد مخدوش شده چیست. فقط حروفی که  توسط چشم انسان قابل خواندن باشند، تشخیص داده می شوند.

چگونه می توان خودروهایی که دارای پلاک مخدوش هستند را شناسایی کرد؟

همان طور که اشاره کردیم، پلاک های مخدوش، قابل خواندن نیستند. اما می توان خودروهایی که دارای پلاک مخدوش و ناخوانا هستند را شناسایی کرد و تصویری از آن ها را ثبت نمود. نرم افزار پلاک خوان اغلب این قابلیت را دارد که در صورت عبور خودرویی که پلاک آن مخدوش است یا پلاکی ندارد، این مسئله را تشخیص داده و تصویری از خودرو را ثبت نماید. گرچه در این حالت پلاک خودرو خوانده نمی شود ولی ثبت تصویری از خودرو نیز می تواند تا حد قابل توجهی کمک کننده باشد.

پلاک های مخدوش چگونه شناسایی می شوند؟

عدم وجود اجزای پلاک

در هر کشوری استانداری برای پلاک وجود دارد و هر پلاک دارای اجزای مختلفی است. اگر یکی از این اجزا نباشند، پلاک نیز استاندارد مورد نظر را ندارد و در نتیجه پلاک درستی نیست. برای مثال اگر پلاک های تعریف شده دارای ۸ حرف باشند ولی تنها ۵ حرف خوانده شده باشد، پلاک مورد نظر مخدوش است.

رنگ نادرست

اگر رنگ پس زمینه پلاک، با رنگ هایی که برای آن تعریف شده است، مطابقت نداشته باشد، نشان دهنده ی یک پلاک تقبلی است. در هر کشور رنگ های مشخصی برای پس زمینه پلاک وجود دارد. مثلا در کشور ایران رنگ پلاک تاکسی ها زرد و خودروهای دولتی قرمز است.

فونت پلاک

پلاک های معتبر دارای فونت یکسان و مشخصی هستند و اگر اعداد و حروف پلاک مورد نظر دارای فونتی دیگری باشند نیز یک پلاک تقبلی را مشخص می کنند.

پرچم نادرست

هر پلاکی دارای تصویر پرچم آن کشور است. اگر هر تصویری به جز پرچم کشور روی پلاک وجود داشته باشد نیز یک پلاک نامعتبر را نشان می دهد.

بررسی معتبر بودن پلاک در مراکز تعویض پلاک

اگر شما به منظور تعویض پلاک به مراکز مشخص شده مراجعه نمایید، آن ها با بررسی اسناد و مدارک شما معتبر بودن پلاک شما را مشخص می کنند. در نتیجه اگر پلاک خودروی شما معتبر نباشد، در این مراکز مشخص می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *