هوش مصنوعی چه کاربردی در صنعت آموزش دارد؟

هوش مصنوعی در آموزش

هوش مصنوعی تاثیرات زیادی روی صنایع گوناگون داشته است که یکی از آن ها آموزش است. صنعت آموزش مانند صنایع دیگر در تلاش است تا از مزایایی هوش مصنوعی بهره مند شود. هدف اصلی توجه این صنعت به هوش مصنوعی ارائه ی خدمات بهتر به آموزش گیرندگان است.

روش های آموزشی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند، باعث تجزیه و تحلیل بهتر قدرت یادگیری دانش آموزان می شود. قدرت یادگیری دانش آموزان متفاوت است. برخی دانش آموزان سریع  و برخی کندتر از بقیه مفاهیم را یاد می گیرند. هوش مصنوعی کمک می کند تا میزان یادگیری دانش آموزان مشخص شود.

هوش مصنوعی گزینه ی بسیار خوبی برای حل چالش های یاد دادن مطالب جدید به دانش آموزان است و فرایند یادگیری را کارامدتر می کند و به معلمان کمک می کند تا خدمات بروزتر، آگاهانه تر و شخصی سازی شده ای را به دانش آموزان ارائه دهند.

برنامه‌های آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی نقش حیاتی در بهبود روش یادگیری و فرآیندهای آموزشی ایفا می‌کنند. هوش مصنوعی به دانش آموزان کمک می کند در هر زمان و هر مکانی به محتویات آموزشی دسترسی  داشته باشند.

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت آموزش بی شمار هستند و دانش آموزان و معلمان هر دو از مزایای آن بهره مند می شوند.

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت آموزش

آموزش شخصی سازی شده

سیستم های آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی آموزش های شخصی سازی شده ای برای کاربران خود فراهم می کنند. این سیستم ها می توانند تشخیص دهند که دانش آموز مورد نظر در چه زمینه هایی اطلاعات لازم را دارد و در چه زمینه هایی نیاز به آموزش دارد. در نتیجه مطابق با نیاز آن ها، آموزش های لازم را به آن ها ارائه می دهد.

تولید محتوای هوشمند

دروس دیجیتال

در یک آموزش هوشمند، دانش آموزان در محیط دیجیتالی آموزش می بینند. با استفاده از هوش مصنوعی می تواند محیطی را ایجاد که در آن محیط امکان شخصی سازی آن محیط وجود دارد، کتاب ها و راهنمای آن به صورت دیجیتال هستند.

بصری سازی اطلاعات

روش های جدیدی مانند تصویرسازی، شبیه سازی و آموزش آنلاین که هم اکنون برای آموزش استفاده می شوند، با استفاده از هوش مصنوعی کیفیت بهتری خواهند داشت.

بروزرسانی محتوای آموزشی

هوش مصنوعی به تولید و بروزرسانی محتوای آموزشی کمک می کند. در نتیجه محتوای آموزشی همیشه به روز است و اطلاعات مورد نیاز همیشه در دسترس خواهد بود.

دستیاران صوتی

شاید در آینده ای نزدیک، دستیاران صوتی تبدیل به معلمانی شوند که به انسان ها آموزش می دهند. هم اکنون دستیاران صوتی قابلیت پاسخگویی به سوال های کاربران را دارند. در آینده با پیشرفت بیشتر در الگوریتم های هوش مصنوعی، این دستیاران بیشتر شبیه معلمان خواهند بود و توانایی آموزش دروس مختلفی را به کاربران خود را خواهند داشت.

کمک به معلمان در انجام وظایف خود

وظیفه ی معلمان تنها آموزش مواد آموزشی به دانش آموزان نیست. نمره دادن به آزمون ها، آماده سازی تکالیف، مطالعه ی مطالب و نوشتن مقالات، مدیریت حضور و غیاب دانش آموزان، ملاقات با والدین، نظارت بر آزمون و بسیاری دیگر از وظایف نیز به عهده ی معلمان است.

سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند این وظایف را به نحو احسن انجام دهند و زمان زیادی را برای معلمان حفظ می کند زیرا دیگر نیازی نیست که آن ها درگیر وظایفی غیر از آموزش دادن باشند. همین امر به معلمان کمک می کند که بیشتر وقت خود را به آموزش دادن و پاسخ دهی به سوالات دانش آموزان بگذرانند. برای مثال معلم می تواند به جای اینکه به صورت مستقیم خودش پاسخ سوالات دانش آموزان را بدهد، این کار به صورت هوشمند توسط چت بات هایی انجام شود که قابلیت پاسخ گویی به سوالات را با استفاده از تکنیک های مختلفی مانند متن کاوی دانش آموزان را دارند. مثالی دیگر نظارت بر آزمون دانش آموزان به صورت هوشمند است. معلم نیاز به حضور برای نظارت ندارد.

امنیت آزمون های آنلاین

با استفاده از یک سیستم آزمون آنلاین هوشمند که از قابلیت های نرم افزار تشخیص چهره استفاده می کند می توان، چهره ی دانش آموز را در تصویر تشخیص داد و با ردیابی چشمان فرد امکان تقلب را از بین برد. نرم افزار تشخیص چهره از الگوریتم های پردازش تصویر برای شناسایی هویت افراد استفاده می کند که نوعی از الگوریتم های هوش مصنوعی است.

سیستم امتیازدهی و بازخورد

سیستم های پیشرفته ی امتیازدهی و بازخورد، و موردد از امکاناتی است که هوش مصنوعی در حوزه ی صنعت آموزش فراهم کرده است. در این سیستم ها دانش آموزان پس از آزمون بلافاصله مورد ارزیابی قرار گرفته و نمره ی آن ها به آن ها اعلام می شود.

آموزش به افراد دارای معلولیت

فناوری های نوین هوش مصنوعی روش‌ های جدیدی برای تعامل با دانش آموزان مبتلا به ناتوانی‌ های یادگیری ایجاد می‌ کند. دانش آموزانی که ناشنوا و نابینا باشند یا هرگونه معلولیتی داشته باشند که آموزش معمول برای دانش آموزان دیگر برای آن ها دشوار باشد با استفاده از هوش مصنوعی می توانند آموزش های مناسب تری را دریافت کنند.

مزایای هوش مصنوعی در آموزش

مزایایی آموزش هوشمند

آموزش در هر زمان و هر مکانی

یکی از مزیت های مهم آموزش های هوشمند قابلیت استفاده از آن در هر زمانی و مکانی است. در واقع دیگر محدودیت زمانی و مکانی برای آموزش وجود نخواهد داشت. افراد می توانند هر وقت که بخواهند و هر جایی که باشند به آموزش ها دسترسی داشته باشند.

فشار کمتر

در محیطی که دانش آموزان به صورت شخصی سازی شده آموزش مناسب خود را دریافت می کنند، دیگر مقایسه ای بین دانش اموزان صورت نمی گیرد. در محیط آموزش سنتی دانش اموزان در داخل کلاس اگر مطلبی را آموزش ندیده باشند باید سوال خود را در حضور دانش آموزان دیگر مطرح کنند. اما در یک سیستم آموزش هوشمند، او می تواند سوال خود را به صورت خصوصی از معلم بپرسد. در نتیجه فشار کمتری بر روی دانش آموزان وجود خواهد داشت.

افزایش مشارکت

یک محیط آموزشی شخصی سازی شده برای هر دانش آموز که در آن محتوا، تکالیف و برنامه ها برای هر فرد به صورت جدا طرح ریزی شده است، مشارکت دانش آموزان را افزایش می دهد و باعث بهبود عملکرد دانش آموزان می شود.

کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *